Overslaan en naar de inhoud gaan

Niks om het lijf stuntjes

Wat doe je als je aandacht wilt vragen voor de release van de DVD van de film All Stars 2? Dan organiseer je op het Museumplein een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gek word je ervan. Dan stuit je er op een viertal die potjes Cetabever promoten. Dan mogen voorbijgangers in hun misstappen ophoesten aan een BN'er, bedoeld om de digitale TV-zender FOXlife onder de aandacht te brengen. Dan staan er die Eneco dienen te positioneren als het windenergiebedrijf van ons land. En je zult zien, morgen en overmorgen en volgende week valt er weer wat anders te promoten op het Leidseplein of Museumplein in Amsterdam. Zoals afgelopen week dus een potje piemelvoetbal.

related partner content for mobile comes here

Voorbijgangers zullen wellicht geen idee hebben gehad wat er precies gebeurde. Ik ook niet, totdat iemand tegen me zei dat in de film de hoofdrolspelers –een voetbalteam op leeftijd- een tijdje op een naturistencamping verkeren. Maar om dat te weten, moet je de film al hebben gezien dan wel erover gelezen. En je wilt toch juist die DVD verkopen aan mensen die de film niet kennen.

Daarbij: waarom altijd op die twee pleinen?

Omdat er veel mensen komen, denk ik, een ander excuus kan ik tenminste niet verzinnen. Want veel merken en bedrijven denken bij het uitdokteren van dergelijke veelal ludiek bedoelde acties vooral in kwantitatieve, niet in kwalitatieve aantallen. Van doelgroepen of relevantie hebben ze niet gehoord, nee, het gaat louter om aandacht trekken. Om dat leuke plaatje. En geloof het of niet: kranten en showbizzzenders zijn soms nog genegen dat in hun kolommen op te nemen ook. Want leuke plaatjes zijn lekker makkelijk. Vooral als erop een BN'er of soapie staat.

Dus is de opdrachtgever blij, want hoera, hij staat met zijn actie in de Metro of een andere weggeefkrant. En hoi hoi, slingers in de receptie: we staan in de societykolommen van de online editie van De Telegraaf. Of die titels nou door de mogelijke doelgroep worden gelezen of niet, ben je mal, dat maakt niet uit.

Natuurlijk, reuze knap gedaan door die prbureaus, chapeau. Wie ben ik om erover te schamperen en te jeremiëren. Maar met guerrilla en strategisch geïntegreerde communicatie heeft het allemaal niks te maken. Met one offs, korte termijn dingetjes en zomaar een persplaatje veel meer. Zoals het : ‘Potje voetbal van All Stars heeft niets om het lijf.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in