‘MKB’er bezoekt liever nieuwssites dan social media’
Bijna alle ondernemers zijn volgens het onderzoek goed op de hoogte van de sociale media. Met een score van bijna 90 procent is Facebook bij hen het bekendste sociale medium. LinkedIn en Twitter volgen op de voet met 88 en 85 procent. Ook het Nederlandse Hyves heeft een hoge bekendheid: 77 procent. Slechts 2,5 procent van de ondernemers geeft aan geen sociale media te kennen.
Het gebruik van sociale media is gemeengoed bij ondernemers. Slechts 18,9 procent gebruikt de sociale media helemaal niet voor privédoeleinden en 20,4 procent gebruikt ze helemaal niet voor de zaak. Meer dan de helft van de ondernemers spendeert tussen 0 en 3 uur per week aan sociale media. De andere respondenten kijken in de meeste gevallen iets langer op deze sites. Minder dan 9 procent brengt er meer dan 10 uur per week door.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaLinkedIn is bij de ondervraagde ondernemers de meest populaire sociale mediasite. Tweederde van hen gebruikt LinkedIn zakelijk en de helft privé. Facebook en Twitter staat respectievelijk op de tweede en derde plaats. Minder dan een kwart gebruikt Hyves privé en nog geen 7 procent zakelijk.
Social media blijken niet de meest bezochte sites bij de MKB ondernemers. Zij gaan vaker naar sites met nieuws/actualiteit (84 procent) en vaksites (80 procent). Ook webwinkels (48 procent) worden door ondernemers meer bekeken dan social media (44 procent). Bij de vraag welke sites ondernemers minder willen bezoeken, scoren social media aanmerkelijk hoog. 35 procent wil de sociale media minder bezoeken.
Ondernemers zetten sociale media in om hun naamsbekendheid te vergroten, om klanten te werven, om het klantcontact te verbeteren en om top of mind te blijven bij de doelgroep. Er zijn meer ondernemers die voordeel van sociale media hebben (42,7 procent) dan ondernemers voor wie dat niet zo is (35,8 procent).
De respondenten investeren weinig middelen in sociale media. Slechts 1,5 procent heeft er 'zeer veel' geld in zitten. Daarentegen heeft meer dan de helft er 'heel weinig' of 'helemaal niets' in geïnvesteerd. Ondanks de lage investeringen zijn ondernemers verdeeld over de vraag of ze deze terug zullen verdienen.
Veel ondernemers staan volgens de onderzoekers tolerant tegenover het gebruik van sociale media door het personeel. Van ruim 15 procent mag personeel altijd op sociale media. Bijna 28 procent staat het beperkt toe. Ruim 10 procent heeft het liever niet en van nog eens ruim 10 procent mag het nooit. Bij deze vraag geven veel ondernemers aan het antwoord niet te weten: 36,4 procent. Dit zijn voornamelijk zelfstandigen zonder personeel.
Meer dan de helft van de MKB'ers heeft geen gebruiksregels voor social media. 18 procent heeft wel mondelinge regels. Een kleine 13 procent heeft schriftelijke bedrijfsregels hierover opgenomen in contracten of huisregels.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid