(Identiteitscongres) In gesprek met: Tibor van Bekkum
Op 23 april organiseren onze collega's van Communicatie Het Identiteitscongres 2012. In aanloop naar het congres interviewen ze verschillende sprekers. Over hun werk en identiteit. Tibor van Bekkum bijvoorbeeld, hij is oprichtend partner van adviesbureau Valuebridge.
Kun je iets meer over jezelf vertellen? We hebben het immers over identiteit.
In 2011 heb ik samen met Aty Boers adviesbureau Valuebridge opgericht. Aty komt uit een heel andere hoek dan ik. Ik ben in 2003 begonnen als jongste bediende bij De Positioneringsgroep. En daar door de wol geverfd als merkstrategie adviseur. Aty is businessconsultant en gespecialiseerd in het (her)inrichten van bedrijfsprocessen en organisatieverandering.
Na zes jaar bij Positioneringsgroep kwam ik tot de conclusie dat de richting van het bureau niet meer paste bij die van mij. Positioneringsgroep had de ambitie om naast strategie de focus op design te leggen. Mijn interesse gaat juist uit naar het verbinden van merk en organisatie. Daar ligt volgens mij ook de grootste uitdaging voor het bouwen van duurzaam sterke merken. Je zal een organisatie moeten bouwen met een relevante en onderscheidende identiteit. Die zit in het merk, in de mensen en in de bedrijfsprocessen. Vandaar de samenwerking met Aty en de oprichting van Valuebridge.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Identiteit gaat vaak over de rode draad in het leven van mensen en organisaties. Wat is de rode draad in jouw werkzame leven?
De vraag die mij al een jaar of zes à zeven bezig houdt is hoe het merk als richtpunt voor de organisatie gebruikt kan worden. In plaats van enkel vertrekpunt voor marketing en communicatie activiteiten. Hoe kan een organisatie een specifieke, relevante en onderscheidende performance neerzetten die waarde creëert? In plaats van die enkel te beloven. En dan kom je al snel op identiteitsontwikkeling als een van de centrale thema’s.
Welke rol speelt identiteit bij het bouwen van merken en organisaties?
Identiteit geeft richting en binding. Het inspireert, instrueert en legitimeert keuzes en gedrag. Een relevante en onderscheidende identiteit waarmee medewerkers zich verbonden voelen en die weerklinkt in de processen van een bedrijf is goud waard. Het richt de organisatie volledig op waardecreatie voor klanten. Maar identiteit kan ook verblinden. Een te grote fixatie op onze eigen overtuiging ten aanzien van ‘wie wij zijn als organisatie’ kleurt onze waarneming en zet de aansluiting met de buitenwereld op het spel. Voorbeelden genoeg van organisaties die sterven in narcisme.
Wat is de centrale boodschap van je verhaal op het congres?
Organisaties die duurzaam waarde willen creëren zullen een vitale identiteit moeten ontwikkelen en investeren in het vitaal houden van die identiteit. Daarmee vervlechten merk en organisatievraagstukken meer dan ooit tevoren. Als we een serieus verschil willen maken zullen we bruggen moeten slaan binnen organisaties, tussen disciplines en vakgebieden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid