Overslaan en naar de inhoud gaan

(Identiteitscongres) In gesprek met: Tibor van Bekkum

Op 23 april organiseren onze collega's van Communicatie Het Identiteitscongres 2012. In aanloop naar het congres interviewen ze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op 23 april organiseren onze collega's van Het . In aanloop naar het congres interviewen ze verschillende sprekers. Over hun werk en identiteit. bijvoorbeeld, hij is oprichtend partner van adviesbureau Valuebridge.

related partner content for mobile comes here

Kun je iets meer over jezelf vertellen? We hebben het immers over identiteit.
In 2011 heb ik samen met adviesbureau Valuebridge opgericht. Aty komt uit een heel andere hoek dan ik. Ik ben in 2003 begonnen als jongste bediende bij De Positioneringsgroep. En daar door de wol geverfd als merkstrategie adviseur. Aty is businessconsultant en gespecialiseerd in het (her)inrichten van bedrijfsprocessen en organisatieverandering.
Na zes jaar bij Positioneringsgroep kwam ik tot de conclusie dat de richting van het bureau niet meer paste bij die van mij. Positioneringsgroep had de ambitie om naast strategie de focus op design te leggen. Mijn interesse gaat juist uit naar het verbinden van merk en organisatie. Daar ligt volgens mij ook de grootste uitdaging voor het bouwen van duurzaam sterke merken. Je zal een organisatie moeten bouwen met een relevante en onderscheidende identiteit. Die zit in het merk, in de mensen en in de bedrijfsprocessen. Vandaar de samenwerking met Aty en de oprichting van Valuebridge.

Identiteit gaat vaak over de rode draad in het leven van mensen en organisaties. Wat is de rode draad in jouw werkzame leven?
De vraag die mij al een jaar of zes à zeven bezig houdt is hoe het merk als richtpunt voor de organisatie gebruikt kan worden. In plaats van enkel vertrekpunt voor marketing en communicatie activiteiten. Hoe kan een organisatie een specifieke, relevante en onderscheidende performance neerzetten die waarde creëert? In plaats van die enkel te beloven. En dan kom je al snel op identiteitsontwikkeling als een van de centrale thema’s.

Welke rol speelt identiteit bij het bouwen van merken en organisaties?
Identiteit geeft richting en binding. Het inspireert, instrueert en legitimeert keuzes en gedrag. Een relevante en onderscheidende identiteit waarmee medewerkers zich verbonden voelen en die weerklinkt in de processen van een bedrijf is goud waard. Het richt de organisatie volledig op waardecreatie voor klanten. Maar identiteit kan ook verblinden. Een te grote fixatie op onze eigen overtuiging ten aanzien van ‘wie wij zijn als organisatie’ kleurt onze waarneming en zet de aansluiting met de buitenwereld op het spel. Voorbeelden genoeg van organisaties die sterven in narcisme.

Wat is de centrale boodschap van je verhaal op het ?
Organisaties die duurzaam waarde willen creëren zullen een vitale identiteit moeten ontwikkelen en investeren in het vitaal houden van die identiteit. Daarmee vervlechten merk en organisatievraagstukken meer dan ooit tevoren. Als we een serieus verschil willen maken zullen we bruggen moeten slaan binnen organisaties, tussen disciplines en vakgebieden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in