Overslaan en naar de inhoud gaan

Jort Kelder: 'Voor kwaliteit moet worden betaald'

Jort Kelder sprak afgelopen week in de Industerieele Grote Club voor een groep van ruim 160 journalisten op uitnodiging van De Redactie,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

sprak afgelopen week in de voor een groep van ruim 160 journalisten op uitnodiging van , een bureau voor tijdelijke en vaste redacteuren.

related partner content for mobile comes here

Hij zou een praatje houden over eerlijkheid in de journalistiek, maar het mondde vooral uit in het spuien van de ene anekdote uit zijn carrière na de andere. Uiterst vermakelijk.

'Coke bij Quote? Nee, hoor, dat was helemaal niet aan de orde', 'we plaatsten een anderhalf jaar oude foto van Endstra op een bankje - met toevallig ook Holleeder - bij een nieuw artikel en hebben de gevolgen daarvan nooit kunnen voorzien', over het drama dat voorlichters en communicatiemensen zijn en over de aanstaande vijandige overname van De Telegraaf: 'Mijn bronnen willen alleen anoniem het verhaal vertellen, dus ik kan nog niets hard maken', over het feit dat De Telegraaf weigert op zijn site te linken naar derden, de beschieting van het Quote-pand op het Koningsplein een aantal jaar terug, over het feit dat hij de huidige Quote maar niks vindt.

En de rol van geldschieters, of adverteerders zo u wilt, in het proces van bladenmaken noemde hij een 'sluimerend pestvirus'.

'Als we weer eens ruzie hadden met een adverteerder, wilde ik het liefst op het graf van die adverteerder dansen. Maar dat is zakelijk niet zo verstandig.'

925people.nl
Maar ik zat er eigenlijk om wat meer te horen over hoe het nu precies zit met , de nieuwe site van Kelder en enkele kornuiten die sinds vorige week in de lucht is.

Want Kelder had het vroeger toch nooit zo op internet?

'Ik was eerst sceptisch ten aanzien van internet, maar inmiddels ben ik om.' Kelder is nu fan van het multimediale concept. Blad, internet, tv in connectie met elkaar.

Grote goede verhalen over grote bedrijven zijn praktisch onmogelijk aan het worden, meent Kelder. Je hebt als journalist te maken met een bataljon aan pr-mensen en voorlichters, niemand wil echt iets zeggen, alles moet off the record. Dat geldt ook voor de Haagse politiek, aldus Kelder.
Dat maakt journalistiek bedrijven een stuk minder leuk. Tip van Kelder: 'Stop geen moeite meer in het volgen en schrijven over rijke meneren met grote netwerken.' Beter is je te richten op anonieme instituten.

Hier ziet Kelder een voordeel van internet, en dat is ook een van de redenen waarom hij met 925people.nl is gestart.

De info moet vanuit de werknemers komen, de mensen in de kantoren zelf.
En internet is daarvoor uitermate geschikt voor, vindt Kelder. 'Onze site is er nu nog absoluut niet klaar voor', voegde hij eraan toe, maar het is wel de bedoeling dat de site wordt uitgebouwd en verbeterd.

'Er is zoveel verborgen leed op de Nederlandse kantoren. Veel mensen hebben voortdurend de baas in hun nek hijgen, thuis hebben ze een vrouw die ook nog van alles eist. "Ik zou geen minuut zonder de dagelijkse file kunnen, eindelijk een beetje rust", aldus deze mannen. Van dit soort mensen lopen er dus tussen de één en drie miljoen rond in Nederland!'
Zie hier de doelgroep van 925people.nl.

Mongolen
De url van de site is 925people.nl 'omdat een stel mongolen in Joure 925.nl al hadden vastgelegd'. Kelder bekende pas afgelopen weekend de merknaam te hebben geregistreerd. 'Dat was ik vergeten. Stom'.

Iets anders wat heel stom was, was dat Kelder het nieuwe CMS-systeem nog niet helemaal in de vingers heeft. 'Ik was bezig met het schrijven van het stukje over de mogelijke vijandige overname van De Telegraaf, toen iemand mij belde: "Je weet dat je tekst nu al live te zien is, hè?"' Dat was dus helemaal niet bedoeling, en Kelder haalde het er snel weer af. 'Maar ongetwijfeld hebben velen het via de rss feed kunnen lezen en is het waarschijnlijk ergens nog wel terug te vinden.'

Inferieure journalistiek
'Zolang er niet wordt betaald voor content op internet, blijf je te maken hebben met inferieure journalistiek', zei Kelder toen hij het had over de schrijfselen op internet in het algemeen. Typgeiten die louter ANP-berichtjes het net opknallen. 'Zoals je ziet bij Nu.nl. Stukjes zonder enige bezieling. Het nieuws voegt helemaal niets toe. Maar ja, voor de generatie twintigers/dertigers van nu is het de enige nieuwsvoorziening.'

Op 925people draait het niet alleen om tekst, vooral beeld zal een belangrijke toegevoegde waarde moeten creëren. Er zijn vijf, zes bloggers die de site running houden. De info op de site is een mix van eigen nieuws, opinie en nieuws met duidelijke bronvermelding.

'Ik betaal dit hele feestje uit eigen zak', bekende de ex-hoofdredacteur van Quote. 'Ik ben dan ook op zoek naar sponsoren, want met bannertjes op de site alleen red ik het niet.'

'Ik schnabbel me helemaal gek', zei hij tegen zijn collega's in de zaal. 'En ik doe televisie omdat dat leuk is, maar ik miste het "clubje"- met anderen iets maken.' Een redactie is voor Kelder een gezinsvervangend tehuis.

Hij verdient zijn brood dus met dit soort dingen, mede ook 'omdat er waarschijnlijk geen uitgever in Nederland is die mij nog in dienst wil nemen. Ze hebben het vermoeden dat ik ongeleid projectiel ben'.

Aan het einde van zijn verhaal toonde Kelder zich de 'ouderwetse' journalist. 'De bloggers van nu halen de status van onze baan omlaag.' Iedereen kan nu wat tikken en de kwaliteit van de journalistiek kan er onder lijden. 'Het is natuurlijk wel een baan, journalisten hebben gezinnen te onderhouden. Er moet salaris worden betaald. Als we niet oppassen glijden we af en komen onderaan de ladder terecht. Voor kwaliteit moet gewoon betaald worden.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in