Overslaan en naar de inhoud gaan

Het IKEA-effect

Als consumenten een beetje tijd en moeite in een product moeten steken, gaan ze meer van het product houden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Toen in de jaren vijftig kant-en-klare cakemixen op de markt kwamen, wilden huisvrouwen er in eerste instantie niet aan. De cakemixen waren namelijk zo makkelijk (je hoefde er alleen water bij te doen) dat het leek of zelf cake bakken -huisvrouwenwerk- eigenlijk weinig voorstelde. De fabrikanten pasten het product aan: je moest er voortaan zelf een ei aan toevoegen. Dat sloeg aan. Wat bleek: als je de gebruiker ook zelf nog iets laat doen, neemt de liefde voor het product sterk toe.

related partner content for mobile comes here

Amerikaans onderzoek aan Harvard en Yale University bevestigt dat gebruikers meer affectie hebben voor producten als ze daar zelf enige arbeid in hebben moeten steken. Zij overwaarderen hun eigenhandig gemaakte producten. De onderzoekers noemen dit het IKEA-effect.

In een van hun onderzoeken lieten ze mensen origamivouwsels maken. Daarna moesten de deelnemers op de hele verzameling origami bieden, die ook door experts gemaakte origamidingen bevatte. De deelnemers waren consequent bereid om meer te betalen voor hun eigen origami. Sterker: ze waren zo gecharmeerd van hun eigen creaties (vaak prutswerk) dat ze er evenveel voor wilden betalen als voor origami van de bovenste plank.

Het IKEA-effect heeft echter zijn grenzen: het werkt alleen als de arbeid zinvol is en ergens toe leidt. Als de uit te voeren taak te ingewikkeld is en mensen de klus niet voor elkaar krijgen, verdwijnt het IKEA-effect. De onderzoekers concluderen dat veel gebruikers bereid zijn om een iets hogere prijs te betalen voor doe-het-zelfprojecten. Met de aantekening dat taken moeilijk genoeg moeten zijn maar niet zo moeilijk dat de gebruiker ze niet kan uitvoeren.

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in