Overslaan en naar de inhoud gaan

Grey-washing: duurzaamheid niet relevant maken

In veel bijeenkomsten over duurzaamheid valt al snel de term 'greenwashing'. Daar bedoelt men mee dat bedrijven hun producten of hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In veel bijeenkomsten over duurzaamheid valt al snel de term ''. Daar bedoelt men mee dat bedrijven hun producten of hun productieprocessen 'groener' communiceren dan ze in feite zijn. Moet inderdaad niet. Maar wat óók niet moet is: 'greywashing'.

related partner content for mobile comes here

Veel bedrijven zijn bezig met MVO zonder dat ze dat relevant maken naar ook hun klanten. Ik noem dat greywashing: iets dat groen is voor je klanten wegstoppen ergens diep in de corporate website.

Greywashing komt veel voor. En dat heeft een reden. De mainstream consument heeft helemaal geen interesse in duurzaamheid. Marketeers denken dan, redenerend vanuit de klant, dat ze het daarom het er maar niet over moeten hebben. Op het eerste gezicht lijkt dat verstandig. Immers, producten moet je verkopen op basis van bestaande behoeften, en niet op push-verhalen waar je klanten niet op zitten te wachten.

Echter ook bij niet-duurzame consumenten kun je voorkeur creëren voor duurzame producten. 'Duurzaamheid' is dan geen verkoopargument op zichzelf, maar 'ondersteunend bewijs' voor een ander argument waar de mainstream consument wèl gevoelig voor is. Uit onder niet-duurzame consumenten (uitgevoerd in opdracht van ) blijkt dat 'duurzaamheid' bijvoorbeeld succesvol kan worden aangevoerd als een bewijs voor productkwaliteit, of als bewijs voor innovativiteit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in