(poll) Inside the Industry: moet ieder bedrijf social media inzetten?


In het kader van Microsoft’s Inside the Industry (een serie video-interviews over de digitale marketing- en communicatiebranche) praat Ronnie Overgoor deze keer met Thijs Sprangers, partner bij social media bureau Krem. De rondvraag bij deze: Moet iedere adverteerder social media inzetten voor zijn marketingcommunicatiestrategie?
Krem helpt onder andere Warchild en NS met de inrichting van de organisatie voor sociale media. Zo trainde het bureau het social media-team voor de twitteraccount @NS_online. Voor Warchild hielp het bureau mee met het opzetten van de sociale media-strategie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSThijs, moet iedere adverteerder social media inzetten voor zijn marketingcommunicatiestrategie? Sprangers: ‘Als je kijkt naar de manier waarop sommige bedrijven met social media omgaan, kun je je afvragen of social media waarde toevoegt. Maar het is niet zozeer onwil, meer onbekendheid met het medium. Heel veel advertentiemodellen zijn immers nog gericht op de massa, en dan is het lastig om met social media de juiste snaar te raken. In theorie zou je het bedrijven dan beter kunnen afraden om met social media te beginnen, bijvoorbeeld als het doel is om zo snel mogelijk een grote doelgroep te bereiken. De waarom-vraag is hier belangrijk, wat wil je bereiken?’
Wie lopen op dit moment voorop in de implementatie van social media, adverteerders of de bureaus? Sprangers: ‘De bedrijven. Ik zou ze echter geen adverteerders willen noemen, het is veel breder dan dat. In Nederland zijn KLM en Vodafone voorbeelden van bedrijven die goed begrijpen dat er voor een goede implementatie van social media veel mensen nodig zijn, investeringen, en heel veel experimenten.’
Sprangers noemt daarnaast ABN Amro als goed voorbeeld op Facebook, maar wacht nog steeds op de ING, die een tijd geleden ambitieus aankondigde meer in gesprek te gaan met zijn klanten. ‘Ik ben geen klant, maar ik had bij de aankondiging goede verwachtingen. Een ambitieuze propositie, maar ik heb er echter niets meer over gehoord of gezien.’
Wat vinden jullie? Moet iedere adverteerder social media inzetten voor zijn marketingcommunicatiestrategie?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid