Overslaan en naar de inhoud gaan

Goed doel moet 'cool' zijn

Goede doelen moeten voor jongere donateurs (25-35) een 'cool' imago hebben. Een op de twee jongeren zegt eerder geld te geven aan een fonds…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De belangrijkste factoren die bijdragen aan een cool imago zijn: het onderwerp van het goede doel, een persoonlijke link, de openheid van zaken en positieve communicatie over de behaalde resultaten. Warchild is het meest coole goede doel van dit moment. Mede dankzij Marco Borsato en een duidelijk persoonlijk verhaal. Het Wereld Natuurfonds en het KWF (kankerbestrijding) staan eveneens in de top drie.

related partner content for mobile comes here

Transparantie
Transparantie over de bestedingen van het geld is cruciaal voor de beeldvorming over het goede doel. 47 procent van de Nederlanders heeft nog steeds een beeld van ‘strijkstok’ bij goede doelen. Voor goede doelen moet het dus topprioriteit zijn om duidelijkheid te geven over de besteding van de gelden en de behaalde resultaten.

BN-ers
De afgelopen jaren zijn steeds meer bekende Nederlanders gestart met een eigen fonds. Een derde van de respondenten (33 procent) vindt dit een goede zaak. De helft van het publiek (51 procent) zegt dit overbodig te vinden. Ook in de rol van ambassadeur is de impact van bekende Nederlanders relatief beperkt. Een meerderheid (80 procent) zegt dat het niet uitmaakt voor het eigen geefgedrag. Voor de jongere doelgroep maakt de bekende Nederlander het fonds wel cooler. Een op de vijf beoordeelt een fonds met een bekende ambassadeur als cooler dan een fonds zonder die ambassadeur.

Recessie
De recessie maakt donateurs kritischer in hun bestedingsbedrag, zo komt uit het onderzoek naar voren. Toch zegt bijna de helft van de respondenten hetzelfde bedrag te blijven doneren aan goede doelen, zelfs als de eigen bestedingsruimte terugloopt. 40 procent zegt minder te zullen geven. Interessant te zien is dat twee op de drie Nederlanders vinden dat het publiek primair verantwoordelijk is voor het geven aan goede doelen. Drie jaar geleden -toen dit onderzoek voor het eerst gehouden werd- vond bijna de helft van de Nederlanders nog dat dit een rol van de overheid dient te zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in