Goed doel moet 'cool' zijn


De belangrijkste factoren die bijdragen aan een cool imago zijn: het onderwerp van het goede doel, een persoonlijke link, de openheid van zaken en positieve communicatie over de behaalde resultaten. Warchild is het meest coole goede doel van dit moment. Mede dankzij Marco Borsato en een duidelijk persoonlijk verhaal. Het Wereld Natuurfonds en het KWF (kankerbestrijding) staan eveneens in de top drie.
Transparantie
Transparantie over de bestedingen van het geld is cruciaal voor de beeldvorming over het goede doel. 47 procent van de Nederlanders heeft nog steeds een beeld van ‘strijkstok’ bij goede doelen. Voor goede doelen moet het dus topprioriteit zijn om duidelijkheid te geven over de besteding van de gelden en de behaalde resultaten.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
BN-ers
De afgelopen jaren zijn steeds meer bekende Nederlanders gestart met een eigen fonds. Een derde van de respondenten (33 procent) vindt dit een goede zaak. De helft van het publiek (51 procent) zegt dit overbodig te vinden. Ook in de rol van ambassadeur is de impact van bekende Nederlanders relatief beperkt. Een meerderheid (80 procent) zegt dat het niet uitmaakt voor het eigen geefgedrag. Voor de jongere doelgroep maakt de bekende Nederlander het fonds wel cooler. Een op de vijf beoordeelt een fonds met een bekende ambassadeur als cooler dan een fonds zonder die ambassadeur.
Recessie
De recessie maakt donateurs kritischer in hun bestedingsbedrag, zo komt uit het onderzoek naar voren. Toch zegt bijna de helft van de respondenten hetzelfde bedrag te blijven doneren aan goede doelen, zelfs als de eigen bestedingsruimte terugloopt. 40 procent zegt minder te zullen geven. Interessant te zien is dat twee op de drie Nederlanders vinden dat het publiek primair verantwoordelijk is voor het geven aan goede doelen. Drie jaar geleden -toen dit onderzoek voor het eerst gehouden werd- vond bijna de helft van de Nederlanders nog dat dit een rol van de overheid dient te zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid