Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Effie was te veel op sales gericht’

De Effie, de belangrijkste reclameprijs, was te veel op korte termijn saleseffect gericht. Imago wordt voortaan ook bekroond.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Meer inzendingen, meer bekroningen, nieuwe inzendcategorieën, minder inzendwerk, een transparanter juryproces en een uitreiking in oktober. Dat zijn de belangrijkste veranderingen die de , door velen gezien als de belangrijkste prijs in het reclamevak, ondergaat. Een groep van experts onder leiding van N=5-strateeg Marc Oosterhout heeft zich over de prijs gebogen en is tot een aantal ingrijpende veranderingen gekomen.

related partner content for mobile comes here

Vertrekpunt van de vernieuwingsslag is dat het aantal Effie-inzendingen (in 2009: 36) de laatste jaren afneemt. Ook het aantal bekroonde cases (8 vorig jaar) is volgens Oosterhout te laag. ‘Dan klopt er iets niet. In het San-boek staan honderden campagnes. Die zullen niet alle heel effectief zijn geweest, maar het kan niet zo zijn dat er maar 8 cases prijswaardig waren. Dan zouden heel veel adverteerders in Nederland geld weggooien. Het is ook slecht voor het vak, omdat je feitelijk zegt dat het meeste werk dat wij als reclamemakers doen niet effectief is. Je kunt het ook niet aan de buitenwereld uitleggen.’

Volgens Oosterhout is er veel ontevredenheid over de Effie in het vak en hij vindt de prijs de laatste jaren gedevalueerd. ‘Mensen voelen zich onvoldoende gehonoreerd.’ Een belangrijke tekortkoming van de Effie tot nu toe is volgens hem de focus op korte termijn gedrags- en met name saleseffecten. ‘Het commerciële resultaat is te zeer bepalend voor een nominatie of bekroning. Meestal zijn dat nieuwe introducties. Neem een merk als BMW: dat is van "scheurijzer" meer een duurzaam merk geworden. Dat zul je in een jaar tijd niet in het aantal verkochte auto’s terugzien, maar wel in de imago-ontwikkeling. Zo’n imagoverandering had altijd een subrol en werd als zodanig nooit bekroond. Die tekortkoming is al vaak geconstateerd, maar nu gaat het echt veranderen.’

Meer in Adformatie van deze week.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in