Overslaan en naar de inhoud gaan

Effie en Reclame M/V van het Jaar krijgen een nieuwe jas

De Effie, de prijs voor effectieve marketingcommunicatie die al ruim 25 jaar bestaat, ondergaat een vernieuwingsslag. Dit werd gisteren…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De , de prijs voor effectieve marketingcommunicatie die al ruim 25 jaar bestaat, ondergaat een vernieuwingsslag. Dit werd gisteren bekend gemaakt tijdens de CMC nieuwjaarsreceptie in het CoolBrands House te Amsterdam.

related partner content for mobile comes here

Meer inzendingen, meer bekroningen voor effectief werk, dat is het vertrekpunt van de vernieuwingslag. Daarom wordt het inzenden eenvoudiger.

De inzendcategorieën worden geactualiseerd en vooral aantrekkelijker voor een breder scala aan campagnes en doelstellingen. Er komt meer aandacht voor lange termijn resultaten. Het juryproces wordt transparanter en objectiever. Ook zal er in de toekomst meer aandacht komen voor het opbouwen en ontsluiten van kennis. Eind januari wordt de inhoudelijke vernieuwing publiek gemaakt.

De Effie werd altijd gezien als een erg belangrijke prijs, maar jammer genoeg bleef de educatieve kant enigszins onderbelicht. De Effie-cases werden wel gepubliceerd, maar de informatie was licht oppervlakkig en weinig verhelderend. Bovendien werd nooit duidelijk waarom een case een gouden, zilveren of bronzen Effie kreeg.

Een van de wijzigingen betreft ook de verplaatsing van de uitreiking naar het najaar. Daarmee zal ook de inzendingtermijn worden verlengd.

Marc Oosterhout, bestuur : ‘ Het blijkt in de praktijk voor veel bureaus en opdrachtgevers lastig om alle gegevens over het voorgaande jaar tijdig te verzamelen en te analyseren. Ook is er vaak te weinig tijd om de vereiste toestemming voor publicatie van concurrentiegevoelige cijfers te realiseren. Door de inzenders meer tijd te geven, achten wij de kans veel groter dat cases ook daadwerkelijk worden ingestuurd.’

-voorzitter Jan Driessen: ‘De Effie is zonder twijfel de belangrijkste prijs in de reclamewereld. Het is van groot belang het draagvlak voor deze prijs te verstevigen en te verbreden. Ook past beoordeling van alleen de "platte effectiviteit" van een campagne niet meer bij deze tijd. Daarom wordt het tijd dat we samen met de VEA de beoordelingscriteria verbreden, waardoor ook andere campagnes in aanmerking komen voor een Effie’.

Voortaan zal ook de Reclame M/V van het Jaar tijdens de Effie-uitreiking bekend gemaakt worden.

Opmerkelijk is dat de Reclame M/V van het Jaar voortaan een initiatief is van de Vea, BVA en ons zusje Adformatie. Daarmee lijkt de uitvinder van de prijs, MarketingTribune, buiten spel gezet.

Vorig jaar werd de prijs samen met Adformatie uitgereikt, maar kondigde de Vea-voorzitter Ralph Wisbrun bij de uitreiking aan dat in 2010 de titel met MarketingTribune werd gedaan. Verwarring alom…

De Vea laat nu weten: ‘Na een eerste uitreiking vorig jaar in samenwerking met de ADCN, heeft de Vea met verschillende partijen overleg gevoerd over een nieuwe invulling van de verkiezing. Dat resulteerde in het besluit van VEA en BVA om de verkiezing samen te organiseren en daarbij nauw samen te werken met Adformatie. De ADCN steunt dit initiatief.’

VEA-voorzitter Ralph Wisbrun (foto boven): ‘Hiermee bundelen de leidende partijen van de reclame industrie hun krachten, zodat we er zeker van zijn dat een echte reclameman of – vrouw deze prijs gaat winnen. En geen of met de eer gaan strijken.’

En dat laatste is weer een schop tegen de schenen van MarketingTribune.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in