Overslaan en naar de inhoud gaan

Recordaantal faillissementen reclamebranche in 2009

Er was in 2009 een recordaantal faillissementen in de reclamebranche. Volgens Graydon lag het aantal 58 procent hoger dan in 2008.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De crisis heeft binnen de reclamebranche duidelijk haar sporen nagelaten. In 2009 gingen volgens cijfers van Graydon, dienstverlener in creditmanagement, binnen de reclamebranche 168 bedrijven failliet, ruim 58 procent meer dan in 2008. De reclamebranche - inclusief reclameverwante dienstverleners zoals design bureaus – presteert slechter dan gemiddeld, het totaal aantal faillissementen steeg met 51,6 procent.

related partner content for mobile comes here

Sjoerd Pasman, manager corporate communicatie Graydon: ‘Opmerkelijk is wel dat al in de zomer van 2008 een behoorlijke piek te zien was in het aantal faillissementen en juist op het moment dat de crisis doordrong tot de reële economie, oktober 2008, de cijfers een relatief normaal beeld gaven. Vanaf januari 2009 nam het aantal faillissementen in de reclamebranche opeens toe met een hoogtepunt in de zomermaanden. De absolute aantallen zijn misschien laag maar december 2009 laat desalniettemin een stijging van 129 procent zien ten opzichte van december 2008, en dat is zeker fors.’

De cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over de eerste drie kwartalen van 2009 onderschrijven de aantallen. Het CBS signaleert binnen de reclamebranche een verdubbeling van het aantal faillissementen, 64 in 2008 ten opzichte van 120 in 2009. De branche doet het hiermee iets slechter dan gemiddeld. Het aantal uitgesproken faillissementen is de afgelopen tien jaar nog nooit zo hoog geweest.

Vea-directeur Frans Blanchard herkent dit beeld: ‘Ik kan mij niet herinneren dat er eerder een jaar is geweest met zoveel faillissementen. Deze recessie was veel breder dan die van 2002, waardoor bureaus harder werden geraakt. Dit komt doordat bureaus één inkomstenbron hebben en dat is uren.

Als er geen opdrachten meer zijn is er geen omzet, terwijl de kosten doortikken. Met name kleinere bureaus zijn hier dit jaar aan onderdoor gegaan.’ komt zelfs uit op nog slechtere cijfers: een stijging van 52 in 2008 naar 137 in 2009. De site komt uit op een gemiddelde stijging van 88 procent, schuldsaneringen meegerekend.

Blanchard: ‘Als het zo is dat de reclamebranche slechter presteerde dan andere sectoren, dan is dat omdat de klappen ook als eerste worden gevoeld. Als het herstel dat afgelopen kwartaal te zien was in 2010 doorzet, dan zal de branche er volgend jaar beter voor staan.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in