Overslaan en naar de inhoud gaan

De nieuwe Esprix wil gedragsbeïnvloeding belonen

Geen enkele andere branche kent zoveel prijzen als de onze. Met medailles, bekers en beeldjes vieren we mooier, groter en grappiger.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Effie, initiatief van de VEA en BVA, noemt zichzelf ‘de Effectiviteitsprijs’. Inzet? Meetbare, baanbrekende resultaten. Meetbaar is daarbij echter zeer relatief. Communicatiemakers moeten aannemelijk maken dat communicatie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld in een geslaagde marketingoperatie. ‘Aannemelijk een rol gespeeld….’? Je zou toch hopen dat elke communicatie-inspanning in dat bakje past.

related partner content for mobile comes here

Bij de Esprix (‘Slim werk met impact’) is meetbare effectiviteit één van de belangrijkste beoordelingscriteria, ondersteund door strategie en creativiteit. Toch had men behoefte aan een scherpere positionering. Het traditionele aandachtsgebied, DM en Sales Promotion, gaat in toenemende mate op in geïntegreerde campagnes: multimediaal, online en offline. Esprix wil daarom verder, voorbij traditionele activatie. Zoals op hun website () te lezen is: ‘Een associatie oproepen of iemand iets laten accepteren is niet eenvoudig en wordt zelfs steeds lastiger. Maar, iemand zich anders laten gedragen dan gewend, dat is het moeilijkste wat er is. Alleen campagnes waarbij wordt aangetoond dat de campagne daadwerkelijk het gedrag van de doelgroep heeft beïnvloed, kunnen in aanmerking komen voor een Esprix.’ Peter Paul Blommers, CEO van Ogilvy en sinds kort voorzitter van het Esprix-bestuur, vertelt deze week in Adformatie dat de Esprix de prijs moet worden van gedragsbeïnvloeding. De kroon op het werk van wie erin slaagt mensen in beweging te krijgen. Of en hoe je dat werkelijk meetbaar kan krijgen, moet blijken uit de resultaten van 2010. Inzenden kan vanaf heden. En hopelijk komt u allemaal in aanmerking. Want wat is de waarde van communicatie als deze geen enkele invloed, hoe gering ook, op uw doelgroep heeft?

En dan daag ik Esprix bij deze uit om ook een lange termijn-prijs op te nemen. Hoe slaagt men erin nieuwe zienswijzen en nieuw gedrag bij de doelgroep te verankeren? Het wordt pas echt interessant als we de mate en duur van gedragsbeïnvloeding gaan meten. Want met korte termijn gedragsmanipulatie verandert er op lange termijn niets.

Emilie van Rappard

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in