Overslaan en naar de inhoud gaan

Van Stade: televisie verandert nu al, niet pas in 2016

Wat gaat 2010 brengen voor televisie? Eric van Stade, directeur van SBS, mocht gisteren een paar voorspellingen doen tijdens Koffiedik, de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat gaat 2010 brengen voor televisie? Eric van Stade, directeur van , mocht gisteren een paar voorspellingen doen tijdens , de jaarlijkse nieuwjaarsborrel van Adformatie, ditmaal alweer voor de tiende keer gehouden, in De Duif aan de Prinsengracht in Amsterdam.

related partner content for mobile comes here

Het was er koud, maar wat wil je, in een kerk in januari. Eric van Stade sprak daarom snel en begon (uiteraard) meteen met kritiek op de , vorige week in het Parool.

Volgens Van Stade is de kop leuk gevonden, maar wordt er in het stuk verder niet zoveel gezegd. Daarbij: de veranderingen in de media zijn nu al gaande. Plasterk heeft het echter pas over 2016. ‘Dan ben je echt te laat.’

Van Stade noemt Convergentie het woord van 2010. ‘Alle mediatypes zullen samensmelten. Dat is al veel voorspeld, maar Nederlanders waren er tot nu toe niet veel mee bezig. Tot dit jaar, dan komt de grote doorbraak.’

‘Je ziet dat er permanente gedragsverandering optreedt. Oude media verdwijnen niet, maar de onderlinge verschillen wel. Je ziet de opkomst van andere dragers, bijvoorbeeld.’

‘De minister heeft gelijk dat het snel gaat met de techniek, maar vergeet in zijn verhaal de kijker. Het is juist andersom: de consumenten bepalen de verdere ontwikkeling van de technologie. Het gaat uiteindelijk om gedrag. En consumenten veranderen nu al, niet pas in 2016. De vraag die hier geldt, is hoe het kijkgedrag eruit ziet in 2012, niet in 2016. Hoe ziet televisie er dan uit, en wat willen we zien?’

Van Stade noemt als voorbeeld de ontwikkelingen in de nieuwsvoorziening. ‘Nu heeft TV de functie om een venster op de wereld te zijn. Maar ik denk dat het journaal in deze vorm niet meer bestaat in 2012. Twee miljoen kijkers telt het Acht Uur-journaal nu, maar wat anders is, is dat al die kijker tegenwoordig allang geïnformeerd is, en het journaal wat dat betreft geen toegevoegde waarde meer biedt. Je moet toegaan naar het duiden van nieuws, achtergronden schetsen, de emotie peilen. Dat is de toekomst van het nieuws: plaats het in de context.’

Van Stade kan het niet laten en noemt Hart van Nederland als voorbeeld van 'een format dat op die manier werkt.‘

Verder over convergentie: ‘Popstars wil je samen bekijken, niet on-demand in je eentje. Televisie blijft bestaan als verbindende factor in de samenleving.’

Daarnaast ontstaan er andere formats die weer andere doelen dienen. ‘Bij Popstars kun je dan denken aan het volgen van de repetities op je mobiel, en online meebepalen wat er in de uitzending komt.’

Dat wordt nog lastig: ‘Je moet het samen en individueel kijken aan elkaar koppelen.’

‘Het is een uitdaging voor iedere broadcaster: nieuwe formats bedenken voor deze convergentiemodellen. En er ontstaan kansen voor adverteerders, door de vele contactmomenten.’

Van Stade: ‘Je moet een consument meenemen in een merkomgeving. Met welk merk wil een adverteerder in zee gaan? Je moet niet meer in mediatypes denken, maar in merken.’

Programma’s worden dus merken volgens Van Stade, en adverteerders moeten kijken of ze passen bij zo’n merk, en wat ze kunnen toevoegen aan het format, op internet, televisie- en mobiel niveau. Je zou als omroep er bijna een marketeer voor in dienst nemen, maar die heeft SBS natuurlijk al: Peter Vertregt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in