Marketing Accountability in 2010?, Accountable to what?
De periode rond kerst en oud en nieuw is altijd een mooie periode voor reflectie. Zeker nu een drievoudige crisis, de financiële, de economische en de ecologische, ons om de oren slaat, hebben we daar alle reden toe.
Kunnen we op de huidige voet wel verder, trekken we lering uit het verleden, zijn behaalde winsten uit het verleden nog wel garant voor toekomstige opbrengsten?
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaHet nieuws op 4 januari startte met een bericht dat een HR directeur bij ABN AMRO was opgestapt vanwege het gebrek aan verandering in de bonus moraal van de bankiers aldaar, Kopenhagen was ook al niet echt een doorslaand succes…. Hoe staat het dan met de derde crisis, die van de reële economie? Het CBS voorspelt weer een groei in BNP…….
Maar is de groei van BNP wel waar we naar moeten streven? Moet elk bedrijf wel groeien om het groeien? Welke waarde voeg je toe aan de samenleving, aan de omgeving? Is dat niet minimaal zo belangrijk als groei van omzet en marge? En welke rol speelt marketing daarin? Het etiket groen op je product plakken omdat je als productmarketeer toevallig een trend ziet is duidelijk niet voldoende. Durf je als marketeer echt de verantwoordelijkheid te nemen en een trendbreuk te maken met het beleid uit het verleden? Hoe ver ga je als marketeer van een energiebedrijf met groene energie? Is het alleen verpakking? Wat doe je als telecomspecialist, productmarketeer bij Unilever of een bierbrouwer? De antwoorden zullen we in onszelf moeten zoeken, ook ik!
De dagen tussen kerst en oud-en nieuw heb ik het pas verschenen boek van Sander Tideman, Mind over Matter gelezen. Een mooi betoog over een nieuwe benadering van de economie en de gevolgen voor toekomstig leiderschap. Hij beschrijft daarin het model van Bruto Nationaal Geluk. De moeite waard om te lezen en als marketeer wat verder te graven naar de bijdrage die je zelf kan leveren.
Op alle goede voornemens….. een mooi en gezond 2010!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid