Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing Accountability in 2010?, Accountable to what?

Draag ik bij aan het Bruto Nationaal Geluk of aan het Bruto Nationaal Product? Durf je als marketeer echt de verantwoordelijkheid te nemen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De periode rond kerst en oud en nieuw is altijd een mooie periode voor reflectie. Zeker nu een drievoudige crisis, de financiële, de economische en de ecologische, ons om de oren slaat, hebben we daar alle reden toe.

related partner content for mobile comes here

Kunnen we op de huidige voet wel verder, trekken we lering uit het verleden, zijn behaalde winsten uit het verleden nog wel garant voor toekomstige opbrengsten?

Het nieuws op 4 januari startte met een bericht dat een HR directeur bij ABN AMRO was opgestapt vanwege het gebrek aan verandering in de bonus moraal van de bankiers aldaar, Kopenhagen was ook al niet echt een doorslaand succes…. Hoe staat het dan met de derde crisis, die van de reële economie? Het CBS voorspelt weer een groei in BNP…….

Maar is de groei van BNP wel waar we naar moeten streven? Moet elk bedrijf wel groeien om het groeien? Welke waarde voeg je toe aan de samenleving, aan de omgeving? Is dat niet minimaal zo belangrijk als groei van omzet en marge? En welke rol speelt marketing daarin? Het etiket groen op je product plakken omdat je als productmarketeer toevallig een trend ziet is duidelijk niet voldoende. Durf je als marketeer echt de verantwoordelijkheid te nemen en een trendbreuk te maken met het beleid uit het verleden? Hoe ver ga je als marketeer van een energiebedrijf met groene energie? Is het alleen verpakking? Wat doe je als telecomspecialist, productmarketeer bij Unilever of een bierbrouwer? De antwoorden zullen we in onszelf moeten zoeken, ook ik!

De dagen tussen kerst en oud-en nieuw heb ik het pas verschenen boek van , Mind over Matter gelezen. Een mooi betoog over een nieuwe benadering van de economie en de gevolgen voor toekomstig leiderschap. Hij beschrijft daarin het model van Bruto Nationaal Geluk. De moeite waard om te lezen en als marketeer wat verder te graven naar de bijdrage die je zelf kan leveren.

Op alle goede voornemens….. een mooi en gezond 2010!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in