Overslaan en naar de inhoud gaan

IPhone-gebruikers lijden aan Stockholmsyndroom, of lijden ze aan merkvoorkeur?

Volgens het onderzoeksbureau Strand Consulting lijden iPhone-gebruikers massaal aan het Stockholmsyndroom: een psychologisch verschijnsel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens het onderzoeksbureau Strand Consulting lijden iPhone-gebruikers massaal aan het : een psychologisch verschijnsel waarbij een gegijzelde sympathie krijgt voor zijn gijzelnemer. De iPhone-gebruikers zijn het merk Apple zo trouw, dat ze alle gebreken van de iPhone relativeren.

related partner content for mobile comes here

De neurolopsychologie geeft een andere verklaring. Vorige week beschreef ik op Molblog de uitkomsten van een fMRI onderzoek. In dit onderzoek werd er naar de hersenactiviteit gekeken van mensen die hun favoriete merk zagen. Hersendelen die te maken hebben met de verwerking van emoties werden geactiveerd. Activiteit in de hersendelen die te maken hebben met het rationeel, analytisch denken werd juist verminderd. Daar komt bij dat dit proces zich in het voorbewuste afspeelde. Over deze voorbewuste invloed van emoties op onze merkvoorkeur hebben we niks te zeggen: het proces verloopt automatisch.

Het resultaat is een consument die een stuk emotioneler oordeelt over het merk en het product. Tegelijkertijd wordt de consument een stuk minder rationeel. Alle oordelen van de iPhone-gebruikers over hun iPhone worden gekleurd door de emoties die worden ontlokt door hun merkvoorkeur.

Leidt merkvoorkeur tot een psychische stoornis, en leidt het product ons niet naar de winkel, maar lijden we onder het merk? Of is lijden wel het goede woord, en vinden we het wel fijn om onszelf voor de te houden?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in