IPhone-gebruikers lijden aan Stockholmsyndroom, of lijden ze aan merkvoorkeur?


Volgens het onderzoeksbureau Strand Consulting lijden iPhone-gebruikers massaal aan het Stockholmsyndroom: een psychologisch verschijnsel waarbij een gegijzelde sympathie krijgt voor zijn gijzelnemer. De iPhone-gebruikers zijn het merk Apple zo trouw, dat ze alle gebreken van de iPhone relativeren.
De neurolopsychologie geeft een andere verklaring. Vorige week beschreef ik hier op Molblog de uitkomsten van een fMRI onderzoek. In dit onderzoek werd er naar de hersenactiviteit gekeken van mensen die hun favoriete merk zagen. Hersendelen die te maken hebben met de verwerking van emoties werden geactiveerd. Activiteit in de hersendelen die te maken hebben met het rationeel, analytisch denken werd juist verminderd. Daar komt bij dat dit proces zich in het voorbewuste afspeelde. Over deze voorbewuste invloed van emoties op onze merkvoorkeur hebben we niks te zeggen: het proces verloopt automatisch.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet resultaat is een consument die een stuk emotioneler oordeelt over het merk en het product. Tegelijkertijd wordt de consument een stuk minder rationeel. Alle oordelen van de iPhone-gebruikers over hun iPhone worden gekleurd door de emoties die worden ontlokt door hun merkvoorkeur.
Leidt merkvoorkeur tot een psychische stoornis, en leidt het product ons niet naar de winkel, maar lijden we onder het merk? Of is lijden wel het goede woord, en vinden we het wel fijn om onszelf voor de gek te houden?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid