Overslaan en naar de inhoud gaan

Televisie kopen: vaders versus moeders

Vaders denken dat ze de touwtjes in handen hebben bij de keuze van een nieuw beeld- en geluidproduct. Moeders denken daar duidelijk…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vaders denken dat ze de touwtjes in handen hebben bij de keuze van een nieuw beeld- en geluidproduct. Moeders denken daar duidelijk anders over. Dit blijkt uit het derde onderzoek van het : ‘Een kwestie van overleg. Deel 2 Beeld & Geluid”, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok?NetPanel.

related partner content for mobile comes here

Het Familie Kenniscentrum (FKC) is een initiatief van . Het FKC deed onderzoek onder ruim vijftienhonderd gezinsleden naar het aankoopgedrag van zeven beeld- en geluidproducten: een tv, pakket voor digitale tv, computers/laptops, digitale camera’s, spelcomputers, games voor spelcomputers en mobiele telefoons.

Vaders antwoordden een functionele rol te vervullen: 'Ik heb het nodige uitgezocht en de keuze voorgelegd aan de rest van de familie'. In de praktijk blijkt echter dat moeders bij het verzamelen van informatie de grootste rol spelen. Ook in de andere fases van het beslisproces vinden de moeders hun invloed even groot.

Advies van kinderen

Ouders vragen vaak kinderen regelmatig om raad bij het kopen van mobieltjes, computers en laptops. Dit is minder het geval bij meer traditionele producten als een televisie. Kinderen geven vaak aan dat er wel met ze overlegd wordt, maar dat de ouders de uiteindelijke beslissing maken.

from on .

Wat betreft geraadpleegde media maken vaders over het algemeen meer gebruik van vergelijkingssites. Maar ook huis-aan-huis-bladen spelen een grote rol, vooral voor moeders. Voor kinderen zijn niet alleen sites maar ook 'oudere' media als televisie en tijdschriften belangrijk als informatiebron.

De invloed van de diverse gezinsleden op het aankoopproces is dus groot. En er blijkt behoorlijk wat discussie over keuzecriteria, zoals het merk of reclame. Om het gezin als DMU te benaderen, moeten marketeers zich dus niet alleen tot de (onduidelijke) eindbeslisser, maar ook tot de rest van het gezin richten, aldus FKC.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in