Televisie kopen: vaders versus moeders


Vaders denken dat ze de touwtjes in handen hebben bij de keuze van een nieuw beeld- en geluidproduct. Moeders denken daar duidelijk anders over. Dit blijkt uit het derde onderzoek van het Familie Kenniscentrum: ‘Een kwestie van overleg. Deel 2 Beeld & Geluid”, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok?NetPanel.
Het Familie Kenniscentrum (FKC) is een initiatief van Programmabladen AKN. Het FKC deed onderzoek onder ruim vijftienhonderd gezinsleden naar het aankoopgedrag van zeven beeld- en geluidproducten: een tv, pakket voor digitale tv, computers/laptops, digitale camera’s, spelcomputers, games voor spelcomputers en mobiele telefoons.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVaders antwoordden een functionele rol te vervullen: 'Ik heb het nodige uitgezocht en de keuze voorgelegd aan de rest van de familie'. In de praktijk blijkt echter dat moeders bij het verzamelen van informatie de grootste rol spelen. Ook in de andere fases van het beslisproces vinden de moeders hun invloed even groot.
Advies van kinderen
Ouders vragen vaak kinderen regelmatig om raad bij het kopen van mobieltjes, computers en laptops. Dit is minder het geval bij meer traditionele producten als een televisie. Kinderen geven vaak aan dat er wel met ze overlegd wordt, maar dat de ouders de uiteindelijke beslissing maken.
Beslisproces in de praktijk from Familie Kenniscentrum on Vimeo.
Wat betreft geraadpleegde media maken vaders over het algemeen meer gebruik van vergelijkingssites. Maar ook huis-aan-huis-bladen spelen een grote rol, vooral voor moeders. Voor kinderen zijn niet alleen sites maar ook 'oudere' media als televisie en tijdschriften belangrijk als informatiebron.
De invloed van de diverse gezinsleden op het aankoopproces is dus groot. En er blijkt behoorlijk wat discussie over keuzecriteria, zoals het merk of reclame. Om het gezin als DMU te benaderen, moeten marketeers zich dus niet alleen tot de (onduidelijke) eindbeslisser, maar ook tot de rest van het gezin richten, aldus FKC.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid