Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeer moet zich actief met bedrijfsstrategie bezighouden

Marketeers moeten niet langer anderen de schuld geven voor het verminderen van de invloed van marketing en hun minder goede…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Prophet ondervroeg 150 senior marketeers in Europa, de VS, Canada, Mexico en Azië. De ondervraagde marketeers zien in dat ze hun verantwoordelijkheden moeten uitbreiden om invloed te hebben op de bedrijfsvoering. Maar 60 procent is van mening dat ze vooral door externe oorzaken hier niet in slagen. Slechts 15 procent geeft aan dat ze ook hun eigen handelswijze moeten aanpassen.

related partner content for mobile comes here

Volgens Prophet is deze mentaliteit - de schuld bij anderen neerleggen - de voornaamste reden dat marketeers geen grotere rol in hun bedrijf krijgen.

Uit het onderzoek blijkt dat ‘visionary’ marketeers, dat zijn marketeers die de bedrijfsstrategie ondersteunen en vaak zelfs leiden, een veel betere kans hebben om uiteindelijk ceo te worden, dan marketeers die de schuld van het verdwijnen van de marketinginvloed in hun bedrijf bij anderen (IT, senior managementteam etc) neerleggen.

47 van de 150 ondervraagden zijn door Prophet bestempeld als visionair. Deze marketeers hebben een drie keer zo’n grote kans om discussies binnen het bedrijf te leiden over de bedrijfsvoering en zich met financiële zaken bezig te houden. Ze hebben vier keer zoveel kans dan de andere marketeers om betrokken te zijn bij de gang van zaken in hun bedrijf.

60 procent van hen werkt samen met de ceo of coo, 31 procent met de cfo. De visionary marketeers blijken vijf keer zo graag ceo of coo te willen worden dan de andere marketeers.

Visionary marketeers dienen financieel gericht te zijn, zegt Prophet. De beste marketeers begrijpen dat het in het bedrijf draait om winst maken.

Een aantal adviezen van ‘visionary’ marketeers:

  • Het geld dat je tot je beschikking hebt, is geen marketingfonds, het is een marketingbudget. En je moet je ROI laten zien,
  • Marketeers die zeggen dat het de fout van iemand anders is, zullen het niet ver schopppen,
  • Als je geld besteedt, kijk dan hoe je het het beste kunt uitgeven om het bedrijf verder te helpen, in plaats van louter te kijken naar wat de beste advertentiecampagne zou kunnen zijn,
  • Maak je business case zo aantrekkelijk dat je bedrijf de investering wilt doen.

(bron: Marketing Week)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in