E-mailcampagne tegen voetbalbond
De campagne, die 100 dagen voor het begin van het WK Voetbal 2002 in Japan en Korea van start gaat, richt zich op de productie van sportartikelen zonder schending van arbeidsrechten en zonder kinderarbeid. De e-mailcampagne sluit aan bij een internationale campagne van de Global March Against Child Labour. De Nederlandse organisaties en Global March vinden dat de Fifa en de fabrikanten van sportartikelen voor de start van het WK voetbal aan moeten tonen dat ze hun beloftes nakomen: goede arbeidsomstandigheden voor volwassenen en geen kinderarbeid. De productie van sportartikelen en sportkleding is nu nog vaak synoniem met schending van arbeidsrechten. De FIFA heeft in de contracten met de producenten die haar logo gebruiken bepalingen opgenomen over het respecteren van rechten van werknemers, maar leeft deze niet na, zeggen de organisaties. Zo worden in India en Pakistan nog voetballen gemaakt door kinderen. Tot nu toe weigert de Fifa te reageren op verzoeken om naleving van de bepalingen, aldus de betrokkenen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid