Overslaan en naar de inhoud gaan

Omroepen profiteren van verkiezingsstrijd

De publieke en commerciële omroepen zetten dit jaar miljoenen euro's om met de verkoop van reclamezendtijd aan politieke partijen. Veel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De uitgaven voor politieke televisiecampagnes zijn volgens een woordvoerder van de Ser “substantieel hoger” dan in 1998. Koploper is Leefbaar Nederland, dat volgens bronnen in de reclamewereld alleen al bij de Ster voor “meer dan een miljoen gulden (450.000 euro) aan opties” heeft genomen. De campagneleider bevestigt alleen dat Leefbaar Nederland “fors wil uithalen” op televisie. Ook andere partijen geven veel geld uit aan televisiespots. De PvdA zegt vooral te willen inzetten op de regionale en lokale omroepen, maar sluit reclame op publieke en commerciële zenders niet uit. D66 en GroenLinks hebben bij zowel Ster als IP (commerciële zenders) zendtijd gereserveerd, het CDA vooralsnog alleen bij IP, “omdat de Ster te duur was”. De ChristenUnie heeft “bewust gekozen” alleen reclame via de regionale omroepen te maken. Ook de VVD bevestigt 'zendtijd' te willen kopen. De SP wacht op “lucratieve aanbiedingen”. CDA en GroenLinks hebben mediabureaus in de arm genomen om de zwevende kiezers optimaal te kunnen bereiken. Sinds 1998 is het politieke partijen toegestaan reclamezendtijd te kopen. PvdA-partijvoorzitter R. Koole bepleit vandaag in een artikel in deze krant strengere regels voor de “transparantie van politieke financiën”. Koole speelt met de gedachte een verbod in te voeren op het kopen van reclamezendtijd door politieke partijen.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in