Overslaan en naar de inhoud gaan

Accenture Innovation Awards Concept van de Week - Zwapp: apps vinden in de longtail

Een avond met vrienden in de kroeg.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een avond met vrienden in de kroeg. Smartphones op tafel. Hoelang duurt het voordat jullie apps gaan uitwisselen? ‘Welke apps gebruik jij?’ ‘Wat vind je van deze?’ ‘Ken je deze al?’ Het aanbod in de iTunes-store is gigantisch. Wat zijn nu de leukste apps? Keuzestress! is een nieuwe iPhone-app die de manier waarop je nieuwe apps zoekt en vindt naar eigen zeggen revolutionair verandert.

related partner content for mobile comes here

Zwapp is vanaf nul opgebouwd met het idee dat je vrienden het beste filter zijn om nieuwe apps te vinden. Zwapp maakt het eenvoudig om ze te delen met je vrienden, en die van je vrienden te bekijken. Dus in plaats van de duizenden apps in de App Store door te ploegen ontdek je met Zwapp met elkaar nieuwe exemplaren.

Zwapp-app

Hoe werkt het precies? Als je de Zwapp-app opstart dan detecteert-ie automatisch de apps die je gebruikt. Ze verschijnen in je Zwapp-profiel. Je moet dit proces wel eerst goedkeuren (dus als je een gênante app hebt kun je die gemakkelijk verdoezelen). Nadat je profiel is opgebouwd kun je beginnen met het delen en vinden van apps.

Zwapp-feed

Daarbij komt de Zwapp-feed kijken: een realtime Facebook-achtige nieuwsfeed. De Zwapp-feed bericht over apps die je vrienden nu aan het gebruiken of downloaden zijn. Je kunt reviews schrijven, comments en likes toevoegen, en liveconversaties starten over je favorieten. Daarnaast heeft Zwapp een scherm dat je laat ontdekken welke apps momenteel populair zijn in Zwapp.

Twee problemen minder

Oprichter Alexander van Elsas: “Met Zwapp lossen we twee problemen in één klap op. Enerzijds de kwestie dat het door het overweldigende aanbod van apps in de iTunes-store steeds moeilijker wordt om een app te vinden die aan je wensen voldoet. Anderzijds wordt het probleem opgelost waarmee ontwikkelaars kampen. Voor hen is het een crime om hun creatie onder de aandacht te brengen. Ze concurreren met duizenden andere ontwikkelaars, die ook allemaal mooie apps maken.”

Investeren in marketing

Hij vervolgt: “Het enige distributiekanaal om je app onder de aandacht te brengen is de iTunes -store. Daar vind je lijsten met populaire apps. Maar als je daarop ontbreekt dan word je nooit gevonden. Om op deze lijsten te komen, moet je ontzettend veel investeren in marketing. En pas na een heel groot aantal downloads verschijn je in de lijsten.”

Enorme longtail

De longtail van apps die niet in de lijsten verschijnen is enorm, maar met Zwapp zijn ze te vinden. In plaats van de meeste populaire apps in de webwinkel gebruik je nu de lijstjes van de favorieten van je vrienden. Zo vind je apps die echt bij je passen. Apps die je anders nooit had gevonden.

Makelaar in apps

Daarnaast kunnen ontwikkelaars hun apps aanbieden via Zwapp. Als zij er een hebben ontwikkelt, kunnen zij zich aanmelden bij Zwapp. Zwapp gaat dan kijken bij wie van hun gebruikers de applicatie goed past. Is bijvoorbeeld een nieuwe foto-app op de markt gekomen, dan suggereert Zwapp die bij gebruikers met in hun profiel veel foto-apps.

Businessmodel

Een deel van het businessmodel bestaat uit het bedrag wat Zwapp voor deze dienst ontvangt van app-ontwikkelaars. Daarnaast ontvangen ze voor elke aangeschafte app, via de ‘referral fee’ van Apple van 5%, een bedrag voor elke gesuggereerde app die wordt aangeschaft.

Morgen, donderdag 10 november, is het Innovation Event 2011. Dan worden voor de vijfde keer de Blauwe Tulp en de Publieksprijs uitgereikt. Kijk voor het programma van het Innovation Event op .
Zwapp is genomineerd in de categorie Best Communication. Vanaf donderdag 12 uur kun je live volgen welke concepten tijdens het Innovation Awards-evenement in RAI Elicium de prijzen in de wacht slepen, door en te volgen op

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in