Likes converteren naar condooms
Simpel en helder: Stop Aids Now! riep Facebookgebruikers op om hun pagina te liken, waarbij iedere like werd omgezet in een condoom. Aan BNN-presentatrice Nicolette Kluijver vervolgens de taak om een koffer met duizenden condooms langs de Keniaanse douane te krijgen…
De campagne werd bedacht door Achtung! In de koffer is plaats voor 20.000 condooms die, als hij vol zit, door Nicolette Kluijver persoonlijk naar Kenia wordt gebracht.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuOm de koffer te vullen, zet Nicolette elke page-like op Facebook om in een condoom. De Postcode Loterij doneert deze like-gegenereerde condooms, en bij 10.000 verdubbelt de loterij dit aantal nog eens.
De doelstelling werd op de eerste dag al gehaald. Na twee dagen stond de teller op 20.000.
Een simpele boodschap, de enorme koffer, en Nicolette Kluijver zijn de belangrijkste ingrediënten van deze campagne.
Hoe krijgt de actie aandacht? Niels Straatsma van ACHTUNG!: ‘We hebben onder andere een serie korte, pakkende filmpjes met Nicolette gemaakt, die om de paar duizend likes vrijgegeven worden. Deze slaan goed aan waardoor we gedurende meerdere momenten aandacht krijgen van mensen die op de filmpjes reageren via Facebook en Twitter, of ze aan elkaar doorsturen. Zo houden we de campagne en Stop Aids Now veelvuldig en positief in beeld.’ Daarnaast staat de campagne prominent op de site van Stop Aids Now!
De koffer is inmiddels helemaal gevuld, zodat Nicolette op pad kan gaan om een jongerenproject (Young women campaign against aids) in de sloppenwijk Kibagare Nairobi (Kenia) met condooms en voorlichting te steunen.
Alles eruit gehaald?
Stop Aids Now! geeft een leuke twist aan het verzamelen van likes door er zo duidelijk een waarde aan te verbinden. De vraag is nu wat de stichting met al deze likes gaan doen.
Voldoende potentieel om mensen aan de organisatie te binden, want mensen die hier een like achterlaten doen dat niet om iets te winnen, ze willen juist iets geven.
Eerder was op dit blog al een discussie over het ontbreken van een follow-up strategie bij het verzamelen van likes op Facebook. Is dat ook hier het geval?
Niet helemaal. Naast een deel-knop biedt de stichting ook de mogelijkheid om donateur te worden. Slim, maar nog meer keuze, bijvoorbeeld in de vorm van een nieuwsbrief-knop zou niet hebben misstaan. ‘Wil je op de hoogte blijven van deze (en andere) acties, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief’.
Zowieso een tip voor bedrijven die het lastig vinden om het gesprek aan te gaan - en ook iets uit deze relatie willen halen: los dat (voorlopig) op door mensen te verwijzen naar kanalen die je wel onder de knie hebt, zoals e-mail.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid