Overslaan en naar de inhoud gaan

Likes converteren naar condooms

Simpel en helder: Stop Aids Now! riep Facebookgebruikers op om hun pagina te liken, waarbij iedere like werd omgezet in een condoom. Aan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Simpel en helder: riep Facebookgebruikers op om hun te liken, waarbij iedere like werd omgezet in een condoom. Aan BNN-presentatrice Nicolette Kluijver vervolgens de taak om een koffer met duizenden condooms langs de Keniaanse douane te krijgen…

related partner content for mobile comes here

De campagne werd bedacht door In de koffer is plaats voor 20.000 condooms die, als hij vol zit, door Nicolette Kluijver persoonlijk naar Kenia wordt gebracht.

Om de koffer te vullen, zet Nicolette elke page-like op Facebook om in een condoom. De Postcode Loterij doneert deze like-gegenereerde condooms, en bij 10.000 verdubbelt de loterij dit aantal nog eens.

De doelstelling werd op de eerste dag al gehaald. Na twee dagen stond de teller op 20.000.

Een simpele boodschap, de enorme koffer, en Nicolette Kluijver zijn de belangrijkste ingrediënten van deze campagne.

Hoe krijgt de actie aandacht? Niels Straatsma van ACHTUNG!: ‘We hebben onder andere een serie korte, pakkende filmpjes met Nicolette gemaakt, die om de paar duizend likes vrijgegeven worden. Deze slaan goed aan waardoor we gedurende meerdere momenten aandacht krijgen van mensen die op de filmpjes reageren via Facebook en Twitter, of ze aan elkaar doorsturen. Zo houden we de campagne en Stop Aids Now veelvuldig en positief in beeld.’ Daarnaast staat de campagne prominent op de site van Stop Aids Now!

De koffer is inmiddels helemaal gevuld, zodat Nicolette op pad kan gaan om een jongerenproject (Young women campaign against aids) in de sloppenwijk Kibagare Nairobi (Kenia) met condooms en voorlichting te steunen.

Alles eruit gehaald?

Stop Aids Now! geeft een leuke twist aan het verzamelen van likes door er zo duidelijk een waarde aan te verbinden. De vraag is nu wat de stichting met al deze likes gaan doen.

Voldoende potentieel om mensen aan de organisatie te binden, want mensen die hier een like achterlaten doen dat niet om iets te winnen, ze willen juist iets geven.

Eerder was op dit blog al een . Is dat ook hier het geval?

Niet helemaal. Naast een deel-knop biedt de stichting ook de mogelijkheid om donateur te worden. Slim, maar nog meer keuze, bijvoorbeeld in de vorm van een nieuwsbrief-knop zou niet hebben misstaan. ‘Wil je op de hoogte blijven van deze (en andere) acties, schrijf je dan in op onze nieuwsbrief’.

Zowieso een tip voor bedrijven die het lastig vinden om het gesprek aan te gaan - en ook iets uit deze relatie willen halen: los dat (voorlopig) op door mensen te verwijzen naar kanalen die je wel onder de knie hebt, zoals e-mail.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in