Overslaan en naar de inhoud gaan

Je klant helpen vs. je klant spammen: De dunne scheidslijn binnen contentmarketing

Het is geweldig om te zien dat vele Nederlandse B2B bedrijven in de kracht van contentmarketing beginnen te geloven en dit in hun eigen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zoals met veel andere marketingtrends hebben onze vakgenoten in de Verenigde Staten zo’n 2 tot 3 jaar meer ervaring met het inzetten van contentmarketing. Een groot voordeel voor ons, wij kunnen leren van hun ervaringen kennis.

related partner content for mobile comes here

Ik ontvang emailnieuwsbrieven van verschillende ‘leading’ marketeers in de VS en ik merk dat het me allemaal teveel wordt. De overproductie van content valt me zwaar.

Terwijl ik me geholpen en geïnspireerd zou moeten voelen door de content die zij mij aanbieden, ervaar ik sommige content steeds meer als spam. Sinds kort heb ik me zelfs uitgeschreven uit enkele mailinglijsten..

Veel marketeers die geloven in de kracht van contentmarketing, kunnen overenthousiast raken. Hun strategie is dan gebaseerd op kwantiteit. Ze leggen de focus op de hoeveelheid content die ze produceren en promoten.

Denk maar eens aan een situatie in een restaurant, waar je een enorme portie eten op je bord geserveerd krijgt. Ik persoonlijk verlies mijn eetlust en krijg de indruk dat de kwaliteit van het eten niet zo goed kan zijn… Hetzelfde geldt voor contentconsumptie. Wanneer er teveel van is, verlies je de interesse in de content. Misschien negeer je de berichten wel ongeacht de content. Daarmee bereikt de marketeer het tegengestelde effect van wat hij of zij wil bereiken met content marketing.

Het omgaan met de informatie-overload van tegenwoordig is een uitdaging voor de meesten van ons. Daarom is contentmarketing met de focus op kwantiteit meestal geen goed idee. We moeten veel meer focussen op de kwaliteit van onze content en daarbij de doelgroep in gedachten houden. Als je hier meer over wilt lezen kun je ook eens het eBook lezen over dit onderwerp.

Samenvattend zijn er drie belangrijke lessen die we kunnen leren:
1. Focus op de kwaliteit van je marketingcontent;
2. Als je wilt dat er over je content wordt gesproken en het wordt gedeeld, maak het waardevol;
3. Misschien wel de belangrijkste marketingles; focus op de informatiebehoefte van je B2B koper en houdt daarbij rekening met zijn/haar gebrek aan tijd.

En vergeet daarbij niet: Wanneer je de toestemming van een potentiële koper (of klant) krijgt om hen te benaderen (lees: in gesprek met elkaar te gaan), verlies die toestemming dan niet door hen te ‘spammen’ met een grote hoeveelheid content. Houd je focus continu op kwaliteit van je contentmarketing en de behoefte van de ontvanger.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in