Je klant helpen vs. je klant spammen: De dunne scheidslijn binnen contentmarketing
Zoals met veel andere marketingtrends hebben onze vakgenoten in de Verenigde Staten zo’n 2 tot 3 jaar meer ervaring met het inzetten van contentmarketing. Een groot voordeel voor ons, wij kunnen leren van hun ervaringen kennis.
Ik ontvang emailnieuwsbrieven van verschillende ‘leading’ marketeers in de VS en ik merk dat het me allemaal teveel wordt. De overproductie van content valt me zwaar.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisTerwijl ik me geholpen en geïnspireerd zou moeten voelen door de content die zij mij aanbieden, ervaar ik sommige content steeds meer als spam. Sinds kort heb ik me zelfs uitgeschreven uit enkele mailinglijsten..
Veel marketeers die geloven in de kracht van contentmarketing, kunnen overenthousiast raken. Hun strategie is dan gebaseerd op kwantiteit. Ze leggen de focus op de hoeveelheid content die ze produceren en promoten.
Denk maar eens aan een situatie in een restaurant, waar je een enorme portie eten op je bord geserveerd krijgt. Ik persoonlijk verlies mijn eetlust en krijg de indruk dat de kwaliteit van het eten niet zo goed kan zijn… Hetzelfde geldt voor contentconsumptie. Wanneer er teveel van is, verlies je de interesse in de content. Misschien negeer je de berichten wel ongeacht de content. Daarmee bereikt de marketeer het tegengestelde effect van wat hij of zij wil bereiken met content marketing.
Het omgaan met de informatie-overload van tegenwoordig is een uitdaging voor de meesten van ons. Daarom is contentmarketing met de focus op kwantiteit meestal geen goed idee. We moeten veel meer focussen op de kwaliteit van onze content en daarbij de doelgroep in gedachten houden. Als je hier meer over wilt lezen kun je ook eens het eBook ‘Starten met contentmarketing in business-to-business’ lezen over dit onderwerp.
Samenvattend zijn er drie belangrijke lessen die we kunnen leren:
1. Focus op de kwaliteit van je marketingcontent;
2. Als je wilt dat er over je content wordt gesproken en het wordt gedeeld, maak het waardevol;
3. Misschien wel de belangrijkste marketingles; focus op de informatiebehoefte van je B2B koper en houdt daarbij rekening met zijn/haar gebrek aan tijd.
En vergeet daarbij niet: Wanneer je de toestemming van een potentiële koper (of klant) krijgt om hen te benaderen (lees: in gesprek met elkaar te gaan), verlies die toestemming dan niet door hen te ‘spammen’ met een grote hoeveelheid content. Houd je focus continu op kwaliteit van je contentmarketing en de behoefte van de ontvanger.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid