Teleurgesteld in merken
Merken onderscheiden zich in weinig van de concurrent en proberen de consument tot aanschaf te bewegen door opvallende claims. Vaak is de consument na aanvankelijke blijdschap over zijn aankoop teleurgesteld.
Dit schrijft MarketingWeek in zijn editie van vorige week. Het blad meldt dat snelle mobiele verbindingen vaak trager zijn dan verwacht en de kwalificatie ‘puur’ blijkt op alle mogelijke manieren geïnterpreteerd te kunnen worden. Dat ondervond Coca-Cola toen het Dasani op de markt bracht. De flessen hadden een aantrekkelijk design en het merk schermde met ge-ruststellende claims als ‘puur’ en ‘gefilterd’. Toen uitkwam dat Dasani puur gefilterd kraanwater was voelden consumenten zich bedrogen. Coca-Cola had beter eerlijk kunnen zijn om zijn imago intact te houden.
Merken die wel kunnen voldoen aan de hoge verwachtingen die ze oproepen zijn iPod en Dyson. De iPod ziet er zo fraai uit dat de look overal gekopieerd wordt. Bovendien maakt het product zijn technische claims en gebruikseigenschappen waar. Ook de innovatieve stofzuiger Dyson voldoet aan zijn beloften. Hij maakt beter schoon en heeft met zijn opvallende design echt een unique selling point.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid