Overslaan en naar de inhoud gaan

Sponsors betwijfelen zichtbaarheid

Maar liefst 75 procent van de bedrijven die aan sponsoring doen, twijfelt of het ze wel voldoende zichtbaarheid in de media oplevert.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit cijfer wordt bekrachtigd door het feit dat slechts 26 procent van de sponsors een adequaat instrument hanteert om de marketing-impact van hun sponsoringactiviteiten te meten.
Al jaren lijdt de sector onder dubieuze meetmethoden. De on-screen zichtbaarheid van het logo wordt getimed en vermenigvuldigd met het vergelijkbare bedrag in reclamezendtijd. Dat bedrag loopt dan soms in de miljoenen, terwijl met de volgende factoren geen rekening wordt gehouden:

related partner content for mobile comes here
  • Logo’s staan altijd op de achtergrond . Slechts drie procent van de kijkers zien billboards; 97 procent focust op de actie op de voorgrond. Bovendien nemen logo’s slechts een heel klein del van het beeld in terwijl een advertentie of commercial de hele pagina of het hele beeld beslaat.
  • In tegenstelling tot in advertising, wordt met sponsoring geen specifieke boodschap gecommuniceerd.
  • TV-kijkers onthouden geen namen als er zes of meer merknamen in beeld komen tijdens een evenement. Roland Giscard d’Estaing, Chief Strategic Officer van SponsorClick, betreurt deze situatie. ‘De waarde van een sponsoring partnership ligt voor 80 procent buiten de media visibility’, zegt hij, ‘in merkwaarde-overdracht, marketing-, communicatie- en comerciële initiatieven. Die kun je wel meten.’
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in