Sponsors betwijfelen zichtbaarheid
Maar liefst 75 procent van de bedrijven die aan sponsoring doen, twijfelt of het ze wel voldoende zichtbaarheid in de media oplevert.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Dit cijfer wordt bekrachtigd door het feit dat slechts 26 procent van de sponsors een adequaat instrument hanteert om de marketing-impact van hun sponsoringactiviteiten te meten.
Al jaren lijdt de sector onder dubieuze meetmethoden. De on-screen zichtbaarheid van het logo wordt getimed en vermenigvuldigd met het vergelijkbare bedrag in reclamezendtijd. Dat bedrag loopt dan soms in de miljoenen, terwijl met de volgende factoren geen rekening wordt gehouden:
related partner content for mobile comes here
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
related partner content comes here
- Logo’s staan altijd op de achtergrond . Slechts drie procent van de kijkers zien billboards; 97 procent focust op de actie op de voorgrond. Bovendien nemen logo’s slechts een heel klein del van het beeld in terwijl een advertentie of commercial de hele pagina of het hele beeld beslaat.
- In tegenstelling tot in advertising, wordt met sponsoring geen specifieke boodschap gecommuniceerd.
- TV-kijkers onthouden geen namen als er zes of meer merknamen in beeld komen tijdens een evenement. Roland Giscard d’Estaing, Chief Strategic Officer van SponsorClick, betreurt deze situatie. ‘De waarde van een sponsoring partnership ligt voor 80 procent buiten de media visibility’, zegt hij, ‘in merkwaarde-overdracht, marketing-, communicatie- en comerciële initiatieven. Die kun je wel meten.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid