Overslaan en naar de inhoud gaan

Europa is niet zo gek van fastfood

Volgens onderzoek van ACNielsen zijn Aziaten de grootverbruikers van fast food en afhaalmaaltijden. In Europa zijn consumenten veel minder…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

46 procent van de Europese bevolking eet een keer per maand een fast food maaltijd. 34 procent van de Aziaten en 35 procent van de Amerikanen gaan minstens een keer per week naar een fast food restaurant.
ACNielsen vroeg consumenten naar hun gewoonten op het gebied van afhaal- en fast food maaltijden. Voor het onderzoek werden meer dan 14.000 consumenten in 28 landen in Azië en de Pacific, Europa en de VS via internet ondervraagd.

related partner content for mobile comes here

‘Deze resultaten bevestigen het sterke contrast tussen de VS en Azië en Europa. In Europa zijn fast food en afhaalmaaltijden gewoon geen deel van de cultuur – de traditionele waarden voor eten en dineren gelden nog altijd sterk’, zegt Frank Martell, ceo van ACNielsen Europa.

‘Snel eten’ is geen onderdeel van de Europese levensstijl in het algemeen. Lunch en diner worden gezien als gelegenheden om een ‘echte’ maaltijd te nuttigen met vrienden en/of familie waar men echt voor gaat zitten. Cafés en bars in Europa doen goede zaken met speciale lunchaanbiedingen die in sommige landen zelfs goedkoper zijn dan fast food of afhaalmaaltijden’, zo vult Martell aan.

Het onderzoek van ACNielsen heeft uitgewezen dat Europese consumenten het vaakst voor een afhaalmaaltijd als avondmaaltijd kiezen. In Nederland gaf 25 procent aan dat hun fast food maaltijd meestal hun avondmaaltijd vervangt.

Het onderzoek gaf ook de achterliggende redenen van consumenten om voor fast food te kiezen. Wereldwijd blijken er vier belangrijke factoren een rol te spelen in kiezen voor een bepaald fast food restaurant: soort keuken, handige locatie, prijs en goede hygiëne. Nederlandse consumenten geven aan dat vooral het gebrek aan tijd voor een ‘echte’ maaltijd een reden is om voor een fast food maaltijd te kiezen. Daarnaast zijn ‘soort keuken’ en ‘handige locatie’ ook voor de Nederlandse respondenten de belangrijkste criteria.

Van de internationale fast food-ketens was McDonalds het populairste van alle afhaalmogelijkheden. 54 procent van de Amerikanen, 75 procent van de Europeanen en 64 procent van de Aziaten noemden McDonalds als eerste keuze voor afhaalmaaltijden. In Nederland gaf zelfs 81 procent aan voornamelijk naar McDonalds te gaan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in