Overslaan en naar de inhoud gaan

Studenten helpen Microsoft met marketingplan

Iedere marketeer weet: ga naar buiten! Laat je inspireren door wat er buiten het kantoor gebeurt. De frisse blikken komen vaak van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Crowdsourcing.

related partner content for mobile comes here

Het innovatieplatform is hier een vorm van.

Ondernemingen plaatsen een vraagstuk op de site van Battle of Concepts en studenten en young professionals (tot dertig jaar) kunnen zich inschrijven en concepten bedenken om het probleem op te lossen.

Het bedrijf kan ingestuurde ideeën gebruiken voor eigen doeleinden. Dat is een van de voorwaarden waar de studenten en young professionals voor tekenen.

Joost Dekkers van Battle of Concepts: 'Het idee groeide na een gesprek met mijn zus die marketeer bij een telecombedrijf was. Ze vertelde dat ideeën verzinnen niet altijd even makkelijk is. Soms heb je er domweg geen tijd voor. Of draai je voortdurend in dezelfde cirkel rond. Waarom niet een frisse blik vragen van studenten en young professionals?' Die zijn vaak eager. 'Denk mee met het bedrijfsleven. Win geld en word ontdekt', staat dan ook op de site van het innovatieplatform.

Microsoft besloot, in navolging van Nationale Nederlanden, Rabobank, TNO en ABP de hulp van studenten en young professionals in te roepen. De opdracht van Microsoft: waardoor studenten massaal laptops met Microsoft Student Suite
gaan kopen via (een site waar studenten tegen een lage prijs ict-producten kunnen kopen).

61 inzendingen
Er kwamen 61 inzendingen binnen. De jury, met daarin onder andere Jacqueline Smit, consumer & online marketing officer Microsoft Online Services Group kwam uiteindelijk tot vier concepten die voor Microsoft en Surfspot bruikbaar zijn. Zes jongeren (vier studenten en twee young professionals) werden uitgenodigd om naar het kantoor van Microsoft op Schilphol te komen en in een presentatie hun concepten uit de doeken te doen.

De 24-jarige Jan-Paul de Beer, afgestudeerd in marketing management aan de Universiteit van Tilburg en nu onder andere werkzaam als online strateeg bij Crossmarks werd de uiteindelijke winnaar.

De Beer, zo vertelde hij, heeft bij het reclamebureau (Lemz) waar hij stage heeft gelopen, geleerd om altijd eerst met de strategie te beginnen. 'Eerst strategie, dan concept.' In zijn onderzoek kwam naar voren dat studenten, net als consumenten in het algemeen, te maken hebben met keuzestress. De Beers oplossing: maak gebruik van het sociaal netwerk van de studenten. Er wordt grote waarde gehecht aan de mening van vrienden en medestudenten.

De Beer: 'Mijn concept is de eerste Nederlandse online studentenvereniging. Een online ontmoetingsplek voor studenten. Gesponsord door Microsoft en Surfspot.nl. Want geloof me: studenten vinden het prima om gesponsord te worden.'

Studenten kunnen lid worden, een eigen jaarclub oprichten. 'Maak gebruik van bestaande krachten, en zoek contact met Hyves. Het doel is de grootste studentenvereniging van Nederland worden, zo kan Surfspot ook bekend worden.'

Een ander sterk punt, volgens Jacqueline Smit, die na elke presentatie een korte reactie namens de jury gaf, was de aanbeveling van De Beer om studenten zelf een softwarepakket naar keuze te laten samenstellen, in plaats van het standaard Microsoft Student Suite. Smit moest een beetje lachen om de samenwerking Hyves/Microsoft: 'Open front, dat is het zeker. Maar we kunnen er naar kijken.'

Jacqueline Smit vertelde na afloop: 'De concepten bevatten vaak verhelderende ideeën, soms met een andere invalshoek dan waar je in eerste instantie aan zou denken.'

Ouders
Dat geldt bijvoorbeeld voor de insteek van Erik Kruijer die op de tweede plaats eindigde. De oud-student economie en bedrijfskunde aan de Universiteit Twente (en nu werkzaam als marktonderzoeker bij Philips in Hamburg) kwam met de ouders van studenten op de proppen.

'Betrek de ouders bij de keuze van de aanschaf van een laptop. Hang het op aan het feit dat met de laptop hun kind beter presteert en dat het helpt sneller af te studeren. Kom met de aanbieding dat als je je studie in vier jaar afrondt, je het aankoopbedrag van de laptop terugkrijgt. Er is veel negatieve druk op studenten om zo snel mogelijk af te studeren. Je kunt er op deze manier een positieve draai aan maken. Investeer in jezelf, met een ROI van 100 procent.'

Tentamenmaand
Naast Jan-Paul de Beer en Erik Kruijer lieten ook Jip Grimbère (student econometrie) en Joost Laurijssen (student bedrijfskunde) van de Erasmus Universiteit hun concept zien. Hun insteek: 'In een keer klaar voor het nieuwe jaar.' Beide heren zijn van mening dat de tentamenmaand december een goede maand is om Surfspot en de laptops onder de aandacht van de studenten te brengen. Onder andere door kladpapier en potloden en pennen te bedrukken met het logo van Surfspot. Dit materiaal wordt bij tentamens gebruikt en na afloop door de studenten meegenomen.
Ze eindigden op de derde plaats.

Guerrillamarketing
Loes Berghs en Pascalle Hoevenaars, beide tweedejaars communicatiestudenten aan de Fontys Hogeschool Communicatie in Eindhoven eindigden op de vierde plaats met hun guerrillamarketingaanpak. 'Spot je code, win een laptop.'

Ze deden onderzoek en kwamen erachter dat Surfspot niet erg bekend was onder studenten en ze zijn van menig dat dat dus eerst moet verbeteren. 'De student dient te worden "aangevallen" met reclame-uitingen. Stickers op lantaarnpalen, flyers bij de ingang van de school. En een actie waar de student met het spelen van een game (met een unieke inlogcode en studentennummer) een laptop kan winnen.

'Geen dure campagne, maar op deze manier wordt het imago van Microsoft wat speelser. Het bedrijf krijgt hierdoor een beter imago', aldus de dames.

Met name de opmerkingen van de deelnemers wat betreft user interface en user expercience waren nuttig. Jacqueline Smit: 'De student lijkt op een gewone consument met vragen als: help ons en maak hetgeen je online aanbiedt inzichtelijk.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in