Oplage dagbladen opnieuw gedaald


Dekranten hebben al langer last van een afkalvend abonneebestand. Ook de losse verkoop neemt af.
Onder de landelijke kranten is Het Financieele Dagblad de grootste daler. In vergelijking tot 2002 nam de oplage vorig jaaraf met ruim 7,5 procent tot 56.819 exemplaren. Ook Trouw (bijna 6 procent verlies), NRC Handelsblad (min 2,6 procent), deVolkskrant (3 procent minder) en het Algemeen Dagblad (bijna 5,7 procent verlies) moesten dalingen incasseren.
Hetzelfde goldvoor De Telegraaf. Ondanks een daling van ruim 2,6 procent blijft die met 771.296 exemplaren de grootste krant van Nederland.
Playboy
In de tijdschriftenwereld ging het vorig jaar een stuk beter. Zo zaten de meeste opiniebladen in de lift. Grote stijgers warenDe Groene Amsterdammer (14,7 procent), HP/de Tijd (ruim 14,6 procent) en Ode (10,3 procent). Elsevier bleef stabiel, maartorende met een oplage van 142.384 exemplaren ver boven de concurrentie uit. Vrij Nederland kreeg als enige te maken meteen oplagedaling van 2 procent.
De roddelbladen liepen daarentegen terug. Privé (min 2,9 procent), Story (4 procent verlies) en Weekend (3,3 procentminder). Ook de grote vrouwenbladen Libelle en Margriet liepen iets terug. Daarentegen kwam de oplage van bladen als BeauMonde, Blvd., Cosmopolitan, Elegance, Elle en Flair hoger uit.
Veel sportbladen konden eveneens een oplagestijging in de boeken schrijven. Dat gold echter niet voor mannentijdschriften,waarbij vooral Esquire en Playboy verloren met respectievelijk 30,4 en 15,2 procent. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid