'Mobile wordt het middelpunt van alle digitale media'


Al vanaf 2005 wordt er verkondigd dat het daaropvolgende jaar de grote doorbraak van mobile marketing wordt verwacht. Voor marketingbudgetten was mobiel lange tijd 'the cherry on the cream of the pie' gezien. De cream was in dat geval internet advertising, dat enkele jaren ook nog een beperkt aandeel had in de marketingbestedingen. Een goed voorbeeld is ABN AMRO dat nog geen 5 jaar geleden de digitale marketinguitgaven nog geen 15% bedroegen van het gehele marketing budget. ABN AMRO was toentertijd reeds actief op gebied van mobile marketing, maar dit was in die tijd nog zo beperkt dat dit niet in cijfers uit te drukken was.
In 2010 echter wordt door velen echter gezien als het jaar van doorbraak. Dit is goed te zien in de uptake van mobiel door veel adverteerders, maar ook aan de kant van de consument: Ongeveer 50% van alle verkochte mobieltjes is tegenwoordig een smartphone. Naar verwachting zal dit smartphone-percentage stijgen naar 75% in 2012.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Calimero
'Het Mobiele verhaal' lijkt dat Calimero dat opeens Hollywood-sterrenstatus heeft bereikt. De bovenstaande titel: 'Mobile wordt het middelpunt van alle digitale media' lijkt ambitieus en misschien wel op grootspraak, maar is het zeker niet.
Appie
Een bedrijf die dit goed door heeft is Albert Heijn. Ongeveer drie jaar geleden hebben zij de innovatieve Appie-app ontwikkeld, dat razend populair is onder iPhone gebruikers. Sinds deze week wordt deze app aan het grote publiek getoont door ondermeer een TV-campagne en Instore POS-materiaal.
#039;" title="4214.jpg'">
De app bevat nu reeds talrijke mogelijkheden, zoals een receptenzoeker, boodschappenlijstje maken, sorteren van je boodschappen op looproute van je AH winkel etc. In de nabije toekomst: anytime/anywhere mobiel boodschappen bestellen, maar ook in de supermarkt je mobiel als persoonlijke scanner gebruiken waar je vervolgens ook mee afrekend. Door al deze mobiele mogelijkheden komen de websites van Albert Heijn in de nabije toekomst in de schaduw te staan van hun kleine mobiele broertje.
Eenzelfde lot
Je kunt je indenken dat eenzelfde lot is beschoren voor andere organisaties (retailers, financials, uitgevers etc.) Mobiel is/wordt niet alleen een vast element voor marketing communicatiedoeleinden, interne bedrijfsprocessen maar ook als utility.
Blog by Richard Otto ©
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid