Overslaan en naar de inhoud gaan

Hogere winst, dalende omzet WPG Uitgevers

Het bedrijfsresultaat was in 2014 23,5 miljoen euro.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In hoeverre tijdschriftentak WPG Media daar aan heeft bijgedragen, is niet bekend. WPG geeft deze cijfers niet. Het Nederlands-Vlaamse concern heeft de boekenuitgevers De Bezige Bij, AW Bruna, Standaard Uitgeverij, educatieve uitgever Zwijsen en magazines als Voetbal International, Vrij Nederland en Happinez in het portfolio.

De omzet daalde van 159,7 miljoen in 2013 naar 149,3 miljoen vorig jaar. Desondanks realiseerde WPG Uitgevers een bedrijfsresultaat van 23,5 miljoen euro. Gecorrigeerd voor uitzonderlijke baten en lasten toont 2014 een operationeel bedrijfsresultaat van 8,7 miljoen (ebitda 13,2 miljoen). De daling van de omzet heeft in belangrijke mate te maken met het verzelfstandigen van een aantal activiteiten die voorheen bijdroegen aan de WPG-omzet.

De onderneming is per 31 december 2014 volledig schuldenvrij. De cashpositie bedraagt 23,3 miljoen euro. De bedrijfslasten daalden op jaarbasis met 32,1 miljoen euro. De met de bank afgesproken convenanten werden over 2014 (ruimschoots) behaald. 

Reorganisatie
Onder druk van een krimpende boeken- en advertentiemarkt begon WPG Uitgevers in 2013 een reorganisatie die leidde tot de verkoop van activa en de verzelfstandiging van een aantal uitgeverijen, waaronder Singel Uitgevers. Ook gingen er banen verloren. Vorig jaar werd onroerend goed verkocht en verhuisde WPG naar een nieuw pand aan de Wibautstraat in Amsterdam.
Algemeen directeur Koen Clement: &;De uitzonderlijke baten en lasten hebben natuurlijk een grote impact op het uiteindelijke winstcijfer, maar ook zonder dat gegeven kijkt WPG terug op een uitstekend financieel jaar: het bedrijfsresultaat uit gewone bedrijfsvoering bedroeg 8,7 miljoen euro.&;

related partner content for mobile comes here

WPG Media heeft zijn activiteiten per 1 januari 2015 verdeeld in vier domeinen: Mindstyle, Kind, Actief Leven en Kwaliteitsjournalistiek. Voetbal International (VI) is een vijfde domein dat losstaat van de andere titels. Verder werd dit jaar een investering gedaan in .

Raad van Commissarissen
De Raad van Commissarissen meldt verheugd te zijn &;dat de zware inspanningen van de afgelopen twee jaar zo’n goede financiële prestatie hebben opgeleverd. Het sterke managementteam neemt volop nieuwe initiatieven, wat een noodzakelijke voorwaarde is voor voortbestaan op de lange termijn in het snel veranderende medialandschap. Management en medewerkers hebben tijdig gereageerd door naast het klassieke papieren boek en tijdschrift ook bijvoorbeeld eigen tv-reeksen in België te creëren, een videostrategie voor tijdschriften te ontwikkelen, Vrij Nederland geslaagd te digitaliseren en moderniseren en Happinez internationaal te lanceren (in Duitsland, Frankrijk, binnenkort Engeland en de Verenigde Staten).&;

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in