Overslaan en naar de inhoud gaan

Eindelijk: accountability

Waar vele vakbroeders en –zusters al zo lang over lezen, praten en op studeren, is voor de rest van de wereld allang overduidelijk: de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gisteren kondigden snoepfabrikanten aan zichzelf extra beperkingen op te leggen bij het maken van reclame gericht op kinderen. Dit in antwoord op een oproep van patiëntenorganisaties, de Consumentenbond en wetenschappers, die vroegen om een reclameverbod van zeven uur ’s ochtends tot negen uur ’s avonds. De reclamecode die de fabrikanten zelf in 2005 al opstelden ‘is onvoldoende effectief om het probleem aan te pakken’, zo schrijven de gezondheidsstrijders. Reclames voor snoep en chips moeten tijdens de wakkere uren van de jeugd geheel in de ban.

related partner content for mobile comes here

Het bijzondere is, dat juist de partijen die miljoenen uitgeven aan die reclame, het effect van hun mediabudgetten lijken te bagatelliseren. De fabrikanten van levensmiddelen laten weten dat reclame niet alléén de oorzaak is dat kinderen dikker worden. Zijn zij de enigen die twijfelen aan de return on investment van hun communicatie-euro’s?

‘We doen onze kinderen enorm te kort als we niets doen’, schijnt de directeur van de Hartstichting gezegd te hebben. Dat willen we niet. Wij doen onze kinderen niet graag tekort. En daarom dit vurig betoog om alle reclame uit te bannen omdat deze een te grote invloed heeft. Kunnen wij als communicatiemensen de discussie over accountability daarmee eindelijk afsluiten? Ik denk het niet. Hier wordt immers alleen maar gesproken over reclame. TV, radio, print, misschien nog internet. Juist in deze context moet de kracht van traditionele 1-op-1 communicatie nog onverminderd bewezen worden. Of moeten we spreken over belevingscommunicatie, als we voor het snoepschap in de supermarkt een vader of moeder eens ouderwets ‘nee’ horen zeggen tegen zijn of haar zeurende kleuter?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in