Overslaan en naar de inhoud gaan

Strategische PR en PA in Nederland nog steeds in kinderschoenen

Plaats des Oordeels, de VPRO documentaireserie, maakt een hoop duidelijk over de politieke situatie in het Midden-Oosten. Maar het maakt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

, de VPRO documentaireserie, maakt een hoop duidelijk over de politieke situatie in het Midden-Oosten. Maar het maakt ook weer eens duidelijk dat PR, lobby en spin in het Midden-Oosten én de Verenigde Staten op een veel hoger niveau staan dan in Nederland. Dat zal nog wel even zo blijven.

related partner content for mobile comes here

Zijn het de omstandigheden; de inzet; het belang van winnen; het belang van niet-verliezen die er tezamen voor zorgen dat communicatie zo'n centrale rol speelt? Vast en zeker voor een belangrijk deel wel. Maar zelfs als je - voor zover mogelijk - de belangen wegfiltert, dan blijft een professionele aanpak van PR, lobby en spin over, waarvan ik vrees dat dit niveau in Nederland niet gehaald zal worden.

Inderdaad, ik denk dat we dat niveau in Nederland niet zullen halen. Waarom niet? Het ontbreekt in de Nederlandse 'strategische' PR en PA (nog?) teveel aan consequente uitvoering van plannen. Het begint vaak goed, maar echt de eindstreep halen, echt volhouden, gebeurt niet. Het vakgebied teert te vaak op incidentele successen. Successen die legitiem worden opgeëist (voor zover dat zich goed verhoudt tot het geniet in stilte adagium), maar die zo context- en tijdgebonden zijn, dat ze nauwelijks garanties geven voor succes in de toekomst.

Voorbeeld? In het Grote Lobbyboek staat een voorbeeld van de supermarktlobby voor ruimere openingstijden, die in de jaren '90 na 20-25 jaar lobby eindelijk mogelijk werden. Lobby geslaagd! Maar had dat écht te maken met die inzet? Of meer met de kabinetten Paars waarin dergelijk beleid gewoon goed paste?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in