‘Deltaplan Mediaopvoeding’ moet ouderrol versterken
Ouders en opvoeders hebben steeds vaker vragen over het mediagebruik van hun kind en wat ze kunnen doen bij specifieke problemen. Ouders zijn vaak ook niet bewust met doorlopende mediaopvoeding bezig. Ze reageren pas als een probleem zich voordoet, maar weten dan niet wat de beste reactie is. Ook professionals voelen zich onvoldoende toegerust om ouders daarin te ondersteunen. Het groeiend aantal vragen de afgelopen twee jaar op de voorlichtingswebsite Mediaopvoeding.nl laat dit zien.
Er is daarom dringend behoefte aan praktische informatie over ‘normaal’ mediagebruik van kinderen en jongeren, en aan gefundeerde handreikingen, trainingen, brochures en voorbeeldmateriaal. Daarnaast is behoefte aan betere samenwerking en afstemming tussen (lokale) instellingen, zoals scholen en bibliotheken, en de (digitale) Centra voor Jeugd en Gezin.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaMet het Deltaplan Mediaopvoeding willen de partijen samenwerken aan het realiseren van laagdrempelige, gefundeerde en betrouwbare informatie op het gebied van mediaopvoeding, om ouders en opvoeders te versterken in hun opvoedersrol. Goed georganiseerde ondersteuning is daarbij belangrijk: gemakkelijk vindbaar en toegankelijk, zowel online als face-to-face.
Tijdens de eerste bijeenkomst hebben de partijen zich gecommitteerd aan het belang van aandacht voor mediagebruik in het gezin als onderdeel van de opvoedingsondersteuning. Ook zal er informatie toegevoegd worden aan de landelijke CJG-informatiebank van Stichtingopvoeden.nl, waar inmiddels 337 gemeenten en CJG’s op aangesloten zijn.
Binnenkort worden er afspraken gemaakt over de stappen die in 2013 gezet moeten worden.
Voor de notitie Deltaplan Mediaopvoeding klik hier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid