Coolblue wint Nima Marketing Award


Alhoewel Pieter Zwart van Coolblue zegt niet aan marketing te doen (het bedrijf heeft geen marketingbudget en geen marketingdirecteur), speelt marketing zeker een grote rol in het bedrijf; alleen noemt Coolblue het klanttevredenheid. Alle proposities worden hier omheen gebouwd, aldus Zwart.
Zo leven de werknemers naar de regels van NPS.
En stelde Coolblue onlangs een directeur klanttevredenheid aan in de persoon van Zwart zelf. Het bedrijf zag de omzet dit jaar met 50 procent groeien.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn een nog te publiceren interview met Adformatie, zegt Zwart twee doelstellingen te hanteren. 'Enerzijds is dat geld verdienen, anderzijds klanten blij maken. Die twee staan letterlijk naast elkaar. En kunnen soms strijdig zijn met elkaar. Op directieniveau kijken we elke dag hoeveel verkocht hebben, maar ook in hoeverre het is gelukt mensen blij te maken.'
Onder de Coolblue paraplue vallen nu zo'n tweehonderd webwinkels Afgelopen jaar werden honderd shops gelanceerd. En volgend jaar moeten er nog een minstens honderdvijftig bijkomen. Voor de toekomst ziet Zwart volop kansen. 'We staan pas aan het begin. Het model dat wij hanteren van vergaand productspecialisme en obsessief afstemmen op klanttevredenheid is een model dat werkt. Dan hoef je nietde prijsconcurrentie niet aan te gaan, want je hoeft niet de goedkoopste te zijn. Je moet niet te duur zijn. Maar het idee dat de consument altijd de bodemprijs wil, klopt gewoon niet.'
Behalve in elektronica doet Coolblue inmiddels ook in heel andere segmenten zoals keukenmessen, kitchenaids en wijnglazen. Onderdeel van de groeistrategie is dat de naam Coolblue in de webshops een prominentere plaats gaat krijgen. 'We zullen de naam niet alleen als bedrijfsnaam te gebruiken, maar ook als merknaam. Dat doen we om te laten zien dat we meer zijn dan de Laptopshop. Laatst bleek dat nog uit een klanttevredenheidsonderzoek. De klant gaf aan fantastische geholpen te zijn, 'alleen jammer dat ze alleen laptops verkopen'. Dan mis je dus een kans.'
Eerder dit jaar ontving Zwart al de LOEY Award voor digitaal ondernemerscap.
Andere genomineerden waren Unilever, Rituals en De Efteling. Zowel een jury als het publiek mochten de kandidaten beoordelen, waarbij de stem van het publiek voor 25 procent telde.
In de categorie Marketinglaunch (voor beste onderscheidende introductie in de Nederlandse markt) won toiletwinkel 2theloo het van de Vegetarische Slager en schoonmaakconcept Hago Next.
In de categorie Marketing Turnaround (voor het creëren van de meeste relevantie en actualiteit voor een (nieuwe) doelgroep) wist het Scheepvaartmuseum te winnen van Hunkemöller.
Marketing Personality
Nieuw dit jaar was een oeuvreprijs die Nima toekent aan een bekende marketing persoonlijkheid. Dit jaar ging de award naar topmarketeer Tex Gunning.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid