Overslaan en naar de inhoud gaan

Coolblue wint Nima Marketing Award

Coolblue mag zich dit jaar het beste marketingbedrijf noemen. De online retailer won gisteren de prijs voor beste marketingbedrijf, tijdens…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Alhoewel Pieter Zwart van Coolblue zegt niet aan marketing te doen (het bedrijf heeft geen marketingbudget en geen marketingdirecteur), speelt marketing zeker een grote rol in het bedrijf; alleen noemt Coolblue het klanttevredenheid. Alle proposities worden hier omheen gebouwd, aldus Zwart.

related partner content for mobile comes here

Zo leven de werknemers naar de regels van NPS.
En stelde Coolblue onlangs een directeur klanttevredenheid aan in de persoon van Zwart zelf. Het bedrijf zag de omzet dit jaar met 50 procent groeien.

In een nog te publiceren interview met Adformatie, zegt Zwart twee doelstellingen te hanteren. 'Enerzijds is dat geld verdienen, anderzijds klanten blij maken. Die twee staan letterlijk naast elkaar. En kunnen soms strijdig zijn met elkaar. Op directieniveau kijken we elke dag hoeveel verkocht hebben, maar ook in hoeverre het is gelukt mensen blij te maken.'

Onder de Coolblue paraplue vallen nu zo'n tweehonderd webwinkels Afgelopen jaar werden honderd shops gelanceerd. En volgend jaar moeten er nog een minstens honderdvijftig bijkomen. Voor de toekomst ziet Zwart volop kansen. 'We staan pas aan het begin. Het model dat wij hanteren van vergaand productspecialisme en obsessief afstemmen op klanttevredenheid is een model dat werkt. Dan hoef je nietde prijsconcurrentie niet aan te gaan, want je hoeft niet de goedkoopste te zijn. Je moet niet te duur zijn. Maar het idee dat de consument altijd de bodemprijs wil, klopt gewoon niet.'

Behalve in elektronica doet Coolblue inmiddels ook in heel andere segmenten zoals keukenmessen, kitchenaids en wijnglazen. Onderdeel van de groeistrategie is dat de naam Coolblue in de webshops een prominentere plaats gaat krijgen. 'We zullen de naam niet alleen als bedrijfsnaam te gebruiken, maar ook als merknaam. Dat doen we om te laten zien dat we meer zijn dan de Laptopshop. Laatst bleek dat nog uit een klanttevredenheidsonderzoek. De klant gaf aan fantastische geholpen te zijn, 'alleen jammer dat ze alleen laptops verkopen'. Dan mis je dus een kans.'

Eerder dit jaar ontving Zwart al de voor digitaal ondernemerscap.

Andere genomineerden waren Unilever, Rituals en De Efteling. Zowel een jury als het publiek mochten de kandidaten beoordelen, waarbij de stem van het publiek voor 25 procent telde.

In de categorie Marketinglaunch (voor beste onderscheidende introductie in de Nederlandse markt) won toiletwinkel 2theloo het van de Vegetarische Slager en schoonmaakconcept Hago Next.

In de categorie Marketing Turnaround (voor het creëren van de meeste relevantie en actualiteit voor een (nieuwe) doelgroep) wist het Scheepvaartmuseum te winnen van Hunkemöller.

Marketing Personality
Nieuw dit jaar was een oeuvreprijs die Nima toekent aan een bekende marketing persoonlijkheid. Dit jaar ging de award naar topmarketeer Tex Gunning.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in