Consumentenbond: 'A-merkfabrikanten blijven zich schuldig maken aan kindermarketing'
Hoewel veel huismerken hebben aangekondigd te zullen stoppen met kindermarketing op ongezonde producten, ziet de Consumentenbond bij A-merken juist het tegengestelde; op ongezonde A-merkproducten prijken namelijk nog volop vrolijke kinderidolen. Dat blijkt althans uit een inventarisatie van diezelfde Consumentenbond. Dat toont volgens Bart Combée, directeur Consumentenbond, aan dat de huidige afspraken over kindermarketing die fabrikanten met elkaar gemaakt hebben, niet afdoende zijn. Combée: 'A-merkfabrikanten negeren daarmee de oproep van staatssecretaris Van Rijn om maatregelen te nemen tegen het gebruik van kinderidolen op de verpakkingen.'
Strenge regelgeving
Volgens Combée blijven A-merkfabrikanten kinderen dus verleiden met ongezonde producten. 'Zij weigeren halsstarrig hun slinkse marketingtrucs aan te passen. Daarom pleiten wij voor strenge regelgeving, zodat kinderreclame van álle ongezonde producten verdwijnt.'
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Slappe reclamecode
De regels voor kinderreclame zijn opgenomen in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen en opgesteld door de industrie zelf. De Consumentenbond vindt die regels veel te slap. Combée: 'Op verpakkingen mogen fabrikanten bijvoorbeeld altijd kinderreclame maken. En daar maken ze gretig gebruik van, zoals bij Cars Chocobars, Donald’s Chocoflippers en vlokken van Huisdiergeheimen. Daarnaast zitten er nog veel meer hiaten in de zelfregulering. Bijvoorbeeld te slappe voedingskundige criteria, waardoor fabrikanten gewoon reclame mogen maken voor producten met veel suiker of vet.’
Shame on you
Op de Wall of Shame die de Consumentenbond heeft opgesteld, staan maar liefst 40 voorbeelden van kindermarketing op verpakkingen (zie afbeelding hieronder). Onder de shames bevinden zich producten van onder meer de merken Peijnenburg, Verkade, Jumbo, Kellog's, Jumbo, Danone, Chupa Chups, Robinsons Fruit Shoot, Lu, Venz, Lay's en Bolletje.
In het artikel 'Zo pakken fabrikanten kinderen in' zet de Consumentengids '7 slinkse kindermarketingtrucs van fabrikanten' op een rij.
De Consumentenbond is partner in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding: een actief samenwerkingsverband dat de strijd aangaat tegen op kinderen gerichte marketing van ongezonde voedingsmiddelen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidIn gewoon Nederlands zijn de artikelen hilarisch: Artikel 8 lid c: Artikel 11: "Noem XL porties ‘regulier’ en het is okay." Of "Stapelbare chips met Ninja Turtles zijn legaal voor 7- tot 12-jarigen." Voor meer zie https://www.adformatie.nl/merkstrategie/nieuwe-zelfreguleringscode-kindermarketing-een-gedrocht