BN'ers bepalen succes hulporganisaties
"Als de coryfee op de televisie praat over zijn club, gaan bij die hulporganisatie direct detelefoons rinkelen", zegt L. Valstar, organisator van grote televisieacties als Kosovo en Turkije.
Verscheidene hulporganisaties, zoals Novib, Cordaid, ICCO, Plan Nederland, Unicef en War Childstellen dat bekende gezichten erg effectief zijn om de derdewereldboodschap te verkopen, omdatdie nu eenmaal moeilijk valt bij een grote groep mensen.
Maar er zijn ook tegengeluiden te horen. Van directeur R. van Huizen van Terresdes Hommes hoeft het allemaal niet: "Door de grote hoeveelheid bekende gezichten zie je het bosniet meer." Volgens hem zijn de mensen die ze helpen de ambassadeurs. De BN'er als uithangbord is volgens Van Huizen aan inflatieonderhevig.
M. Broere van de Dick Scherpenzeel Stichting die de derdewereldjournalistiekbevordert: "Er liggen voldoende journalistieke onderwerpen in de Derde Wereld. Die hoef je niette beschrijven via een BN'er, overigens ook niet via een hulporganisatie." Daardoor blijft volgenshem het beeld bestaan dat de Derde Wereld een speeltuin is voor hulporganisaties.
Trijntje Oosterhuis
De bekendste namen die zich profileren als zeer betrokken ambassadeurs zijn Marco Borsato voorWar Child en Paul van Vliet voor Unicef. "Mensen voelen de passie bij deze mensen", zegt J. Lasker van Mediad, eenmarktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in onderzoek naar goede doelen. "Die passie is voor demensen de prikkel om te geven."
Deze week werd bekend dat zangeres Trijntje Oosterhuis zich gaat inzettenvoor het werk van Unicef Nederland. Ze zegt daarin meer te willen zijn dan alleen het uithangbordvan een 'bekende Nederlander'. "We hebben afgesproken dat ik ook zelf initiatieven neem totacties", zegt Oosterhuis. Unicef hoopt met Oosterhuis meer jongeren te interesseren voor hetwerk van de VN-hulporganisatie voor kinderen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid