Overslaan en naar de inhoud gaan

BN'ers bepalen succes hulporganisaties

Bekende Nederlanders worden in toenemende mate bepalend voor het succes van het werk van hulporganisaties. De sterren zijn nodig om…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

"Als de coryfee op de televisie praat over zijn club, gaan bij die hulporganisatie direct detelefoons rinkelen", zegt L. Valstar, organisator van grote televisieacties als Kosovo en Turkije.
Verscheidene hulporganisaties, zoals Novib, Cordaid, ICCO, Plan Nederland, Unicef en War Childstellen dat bekende gezichten erg effectief zijn om de derdewereldboodschap te verkopen, omdatdie nu eenmaal moeilijk valt bij een grote groep mensen.
Maar er zijn ook tegengeluiden te horen. Van directeur R. van Huizen van Terresdes Hommes hoeft het allemaal niet: "Door de grote hoeveelheid bekende gezichten zie je het bosniet meer." Volgens hem zijn de mensen die ze helpen de ambassadeurs. De BN'er als uithangbord is volgens Van Huizen aan inflatieonderhevig.
M. Broere van de Dick Scherpenzeel Stichting die de derdewereldjournalistiekbevordert: "Er liggen voldoende journalistieke onderwerpen in de Derde Wereld. Die hoef je niette beschrijven via een BN'er, overigens ook niet via een hulporganisatie." Daardoor blijft volgenshem het beeld bestaan dat de Derde Wereld een speeltuin is voor hulporganisaties.

related partner content for mobile comes here

Trijntje Oosterhuis
De bekendste namen die zich profileren als zeer betrokken ambassadeurs zijn Marco Borsato voorWar Child en Paul van Vliet voor Unicef. "Mensen voelen de passie bij deze mensen", zegt J. Lasker van Mediad, eenmarktonderzoeksbureau, gespecialiseerd in onderzoek naar goede doelen. "Die passie is voor demensen de prikkel om te geven."
Deze week werd bekend dat zangeres Trijntje Oosterhuis zich gaat inzettenvoor het werk van Unicef Nederland. Ze zegt daarin meer te willen zijn dan alleen het uithangbordvan een 'bekende Nederlander'. "We hebben afgesproken dat ik ook zelf initiatieven neem totacties", zegt Oosterhuis. Unicef hoopt met Oosterhuis meer jongeren te interesseren voor hetwerk van de VN-hulporganisatie voor kinderen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in