Sanoma wil eigen Elsevier lanceren


De oplage van Elsevier is hoog (circa 140.000) en de adverteerders zijn tuk op het blad. Marktkenners stellen dat Elsevier al vele jaren het meest winstgevende publiekstijdschrift van Nederland is.
Pim de Wit, directeur van Sanoma Uitgevers, noemt Elsevier een 'classic'. ‘Een echte concurrent heeft het blad niet in Nederland.’ Bladen als Vrij Nederland en HP/De Tijd komen wat betreft oplage en aantal adverteerders niet in de buurt. De Wit zegt dat Sanoma werkt aan een ‘Nederlandse Focus’. Focus is een Duits weekblad dat succesvol de onaantastbaar geachte positie van Der Spiegel wist te ondermijnen. Een dergelijke aanval zou Sanoma ook willen ondernemen. Maar De Wit, die de term Nieuws Weekblad gebruikt, stelt dat het project risicovol is. ‘We gaan niet over één nacht ijs. We hebben inmiddels verschillende nulnummers getest. Maar we zijn er nog niet klaar voor. Dit vereist een zeer goede voorbereiding.’
De Wit vindt dat Elsevier gestoeld is op een ouderwets bladenmodel. ‘Wij zitten te denken aan een moderner blad met daaromheen allerlei internet- en mobiele diensten.’ Mocht de concurrent van Elsevier er komen, dan zal het volgens De Wit verreweg het duurste project van Sanoma ooit zijn. ‘Je gaat zo'n blad niet na een jaar van de markt halen, omdat het bijvoorbeeld een beetje tegenzit.’ Volgens marktkenners bedraagt de investering enkele tientallen miljoen euro’s.
Is Elsevier kopen ook een optie? ‘Het is een onverkoopbaar blad’, zegt De Wit. ‘Je moet een giga-bedrag betalen omdat het zo superwinstgevend is. En dan koop je een traditioneel blad. Het mist een multimediaal karakter.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid