Amerikaanse antispamwet werkt niet
In december 2003, voordat de wet van kracht was, bestond 80 procent van de e-mails die hetbedrijf filterde uit ongewenste berichten, meldt het ANP. In januari dit jaar was dit nauwelijks gedaald. Postini verwerkte die maand meer dan vier miljard berichten. In de antispamwet is onder meer vastgelegd dat het verboden is om de afzender van een e-mailbericht te vervalsen. Ook zijn er hoge boetes vastgesteld voor het versturen van frauduleuze e-mails. Critici van de wet gaven al eerder aan dat veel spammers zich niets van de wet zullen aantrekken.
Ook zou de wet niet werken omdat Amerikanen die geen spam willen ontvangen zich moetenlaten registreren. Het zou volgens internetdeskundigen effectiever zijn als de verstuurder vanongewenste e-mail eerst toestemming moet vragen aan de ontvanger.
In Nederland is bijna een wet aangenomen waarin dat wel is geregeld. In deTelecommunicatiewet, die momenteel ter goedkeuring bij de Eerste Kamer ligt, staat dat deontvanger van e-mails vooraf toestemming moet geven. Minister Brinkhorst van Economische Zaken geeft echter zelf al aan dat naleven lastig is. Ineen recente brief aan de Tweede Kamer schrijft hij dat de meeste ongewenste e-mail uit Azië en deVerenigde Staten komt en de telecomwet geldt alleen voor de Europese Unie. Volgens Brinkhorstkan de wet wel als basis worden gezien voor internationale onderhandelingen om wereldwijd toteen betere aanpak van spam te komen.
Een nationaal meldpunt voor spam ziet de minister echter niet zitten. Dat was een wens vanonder meer de branchevereniging van Nederlandse internetaanbieders NLIP en de politiekepartijen D66 en PvdA. Volgens de minister wijst ervaring uit het buitenland aan dat zo'nmeldpunt niet werkt. Als consumenten last hebben van ongewenste e-mail kunnen ze dat meldenop de internetpagina www.spamvrij.nl of bij de waakhond van de telecommarkt Opta.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid