Veranderingen in media beïnvloeden beleving


In dit onderzoek (eerder uitgevoerd in '97/'98) is de beleving gemeten van onder andere televisie, radio, dagbladen, tijdschriften en internet.
Het medium televisie blijkt in '03/'04 beter in staat te zijn om gespreksstof te genereren ("sociale factor") dan in '97/'98. De toename op deze belevingsfactor lijkt toe te schrijven te zijn aan de opkomst van "real life soaps" en 'reality tv-programma's'.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVoor de radio is de 'transformatiefunctie' (het bieden van vermaak, amusement) zeer dominant. Radioluisteraars halen tegenwoordig meer amusement uit de tijd dat ze naar de radio luisteren dan zes jaar geleden.
De vernieuwing van dagbladen (bv meer redactionele ruimte voor lifestyle en entertainment) en de opkomst van de gratis dagbladen hebben op diverse belevingsfactoren doorgewerkt.
Net als zes jaar geleden blijken tijdschriften in het Mediabelevingsonderzoek op vele factoren een topnotering te realiseren. Ze bieden een gevarieerd aanbod, wat resulteert in hoge scores op een breed spectrum van belevingsfactoren.De ontwikkelingen in de beleving van internet, zoals de afname op de sociale factor, tonen aan dat het nieuwe van internet af is. In '97/'98 stond internet min of meer in de kinderschoenen; zes jaar later is internet uitgegroeid tot een volwassen mediumtype.
In het vorige Mediabelevingsonderzoek bleken huis-aan-huisbladen tot verrassing van velen erg goed te scoren. Zes jaar later hebben huis-aan-huisbladen hun positie gehandhaafd. Zij zijn zelfs nog iets doorgegroeid op de informatiefactor.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid