Overslaan en naar de inhoud gaan

Veranderingen in media beïnvloeden beleving

De vele veranderingen in het medialandschap in de afgelopen zes jaar, bijvoorbeeld de opkomst van internet en de gratis dagbladen Sp!ts en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In dit onderzoek (eerder uitgevoerd in '97/'98) is de beleving gemeten van onder andere televisie, radio, dagbladen, tijdschriften en internet.

related partner content for mobile comes here

Het medium televisie blijkt in '03/'04 beter in staat te zijn om gespreksstof te genereren ("sociale factor") dan in '97/'98. De toename op deze belevingsfactor lijkt toe te schrijven te zijn aan de opkomst van "real life soaps" en 'reality tv-programma's'.

Voor de radio is de 'transformatiefunctie' (het bieden van vermaak, amusement) zeer dominant. Radioluisteraars halen tegenwoordig meer amusement uit de tijd dat ze naar de radio luisteren dan zes jaar geleden.

De vernieuwing van dagbladen (bv meer redactionele ruimte voor lifestyle en entertainment) en de opkomst van de gratis dagbladen hebben op diverse belevingsfactoren doorgewerkt.

Net als zes jaar geleden blijken tijdschriften in het Mediabelevingsonderzoek op vele factoren een topnotering te realiseren. Ze bieden een gevarieerd aanbod, wat resulteert in hoge scores op een breed spectrum van belevingsfactoren.De ontwikkelingen in de beleving van internet, zoals de afname op de sociale factor, tonen aan dat het nieuwe van internet af is. In '97/'98 stond internet min of meer in de kinderschoenen; zes jaar later is internet uitgegroeid tot een volwassen mediumtype.

In het vorige Mediabelevingsonderzoek bleken huis-aan-huisbladen tot verrassing van velen erg goed te scoren. Zes jaar later hebben huis-aan-huisbladen hun positie gehandhaafd. Zij zijn zelfs nog iets doorgegroeid op de informatiefactor.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in