Bereiksaandeel Stir-sites 60 procent
55 procent alle Nederlandse internetters bezoekt op een gemiddelde dag een bij de STIR aangesloten site thuis, 67 procent doet dat op het werk. Dit maakte Peter Wiegman, project-coördinator van STIR, bekend op het Mediawerkgroep Congres, afgelopen vrijdag. De eerste onderzoeksresultaten laten een ‘dagbereik’ zien van 24 procent. Dit houdt in dat gemiddeld 24 procent van de internetters een STIR-site bezoekt. Van de STIR-panelleden logt gemiddeld 40 procent minimaal een keer per dag in.
De Stichting Internet Reclame, oftewel STIR, is opgezet in 2003 door een groep bedrijven die actief zijn binnen online reclame, waaronder WebAds, AdLink, Ilse, Tiscali en MSN. De stichting heeft als doel om via bereiksonderzoek internet als advertentiemedium aantrekkelijker te maken, en daarmee de online advertentiebestedingen te bevorderen. De STIR huurde daarvoor meetbureau Nedstat en onderzoeksbureau Intomart GfK in.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHet onderzoek spitst zich toe op de 17 bedrijven die zich hebben aangesloten bij STIR, aangevuld met 61 sites (waaronder Startpagina en De Telegraaf) en 151 channels, bijvoorbeeld het channel msn auto. Het onderzoek is gedaan onder 4103 mensen, op een populatie van 9,5 miljoen mensen van dertien jaar en ouder.
Welke sites binnen het STIR-netwerk het grootste bereik hebben, wordt pas in maart bekend. Dat komt omdat een aantal sites nog onvoldoende gecodeerd waren om hun bereik goed te kunnen meten. Uit de eerste onderzoeksresultaten bleek wel dat het bereik onder vrouwen hoger is, maar dat mannen gemiddeld wel meer pagina’s opvragen dan vrouwen. ‘De ruwe data van de onderzoeken zal alleen aan de participanten en aan mediabureaus ter beschikking worden gesteld’, zo vertelde Wiegman.
De ambities van STIR richten zich ook op het meten van de effectiviteit van campagnes. Daarnaast wil STIR samen met het oplage-instituut HOI een oplagetelling verzorgen voor sites.
Om het onderzoek zo zorgvuldig mogelijk te kunnen plegen, heeft het formuleren van de opzet en uitvoering bij elkaar al een jaar geduurd. Het onderzoek van de STIR is opgebouwd uit drie componenten, te weten:
- Establishment survey, een populatie-onderzoek dat twee keer per jaar wordt uitgevoerd. Doel daarvan is representativiteit van het panel te toetsen.
- Bereiksonderzoek aan de hand van zogenaamd pixelonderzoek en html-coderingen, die de aangesloten sites voorzien van unieke eigenschappen. De bereikscijfers van Nedtstat worden vervolgens doorgeven aan Intomart GfK, die de gegevens koppelt aan het panel.
- De marktmonitor geeft een beeld van het totale surfegdrag, dus ook buien de aangesloten sites om. De onderzoeksresultaten zijn hier te lezen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid