Overslaan en naar de inhoud gaan

Apple; Bluetooth om shoppers te targeten met iBeacon

Bij de lancering van iOS7 vorige week zal ook een nieuwe service genaamd ‘iBeacon’ gelanceerd worden. De locatie-gebaseerde service…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met iBeacon kan door middel van kleine wireless sensoren data verstuurd worden, zoals gepersonaliseerde coupons, naar de iPhone via Bluetooth. PayPal hoopt dat mensen via deze service in de toekomst veelal mobiel zullen betalen. Apple haar intentie is echter minder helder, aldus Richard Handford, editor bij Mobile World Live.

related partner content for mobile comes here

Apple maakte de service namelijk wel al eerder bekend, maar zei ook vorige week nog niets tijdens de lancering van de iPhone 5S en iPhone 5C. Het zal mij benieuwen hoe iBeacon precies zal werken en/ of de service gecombineerd kan worden met Passbook.

Bedreiging NFC
De service is een potentiële bedreiging voor NFC-technologie, aldus GigaOm. De conclusie van de website dat dit het definitieve “nee” van Apple op NFC-technologie zou zijn durf ik niet te zeggen. Estimote heeft Beacon ontwikkeld, zie demonstratie-video hieronder, zodat de techniek compatibel is met Apple’s iBeacon.

Beacons zijn ontworpen om in winkels geplaatst te worden en data naar mobiele telefoons te sturen. Er is één Estimote beacon nodig om tot 100 vierkante meter bereik te hebben voor ongeveer 100 euro. Dit is een stuk goedkoper dan het implementeren van NFC-tags op productverpakkingen. Tevens zijn er nog steeds veel telefoons zonder NFC-chips en/ of -toepassingen.

Bluetooth!?Ik heb zelf nooit mijn Bluetooth aan staan op mijn telefoon, om zoveel mogelijk batterij te besparen. Zou jij je Bluetooth hiervoor aan zetten tijdens het shoppen? Denk je dat dit een serieus alternatief is voor NFC-betalingen? Waarom wel of waarom niet? Laat het weten in de comment-sectie hieronder. Ik ben benieuwd!

MobileMarketing.nl 2013">Gijs Molsbergen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in