Vakgenoten, Lotgenoten! – De Troonrede van Maryse Ducheine
‘Nederland staat voor een opgave die om grote veerkracht vraagt’, sprak prinses Beatrix in haar laatste Troonrede, vorig jaar. In de weken voor de eerste Troonrede van koning Willem-Alexander, dringt de vraag zich op of de veerkracht deze keer van de marketing-, communicatie en mediabranche zal moeten komen. Want de huidige crisisaanpak blinkt niet echt uit in effectiviteit en creativiteit… Dus vroegen Communicatie, Tijdschrift voor Marketing en Adformatie 24 experts naar hun mening over 2014. Bij welk beleid zijn onze vakgenoten – en alle andere Nederlanders – het meest gebaat? Deze donderdag de troonrede van Maryse Ducheine, zelf jarenlang als woordvoerder en projectleider op het ministerie van Financiën betrokken geweest bij de voorbereidingen en de communciatie van Prinsjesdag en de Miljoenennota.
Vakgenoten!, Lotgenoten!
Een oprechte blijk van waardering, vakgenoten, daar is het nu het moment voor. Het wordt vaak nagelaten, veronachtzaamd, en dat is niet terecht. Een compliment, een klein eerbetoon juist op Prinsjesdag is op zijn plaats. En tegelijkertijd doe ik ook een beroep op u.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHulde aan al die toegewijde communicatieadviseurs bij de overheid. Zij die bosjes collega’s zagen vertrekken vanwege dezelfde bezuinigingen waar ze over communiceerden. Zij die lastig beleid en wankele akkoorden mochten ‘vertalen’ in communicatieconcepten en middelen. De collega’s in het bedrijfsleven heten als ‘consultants’ dan wel chiquer, maar het schuitje waar ze in zitten is hetzelfde: efficiency-slag heet het daar. Met minimale mankracht nog meer projecten op je bord hebben is de realiteit. Zeg maar eens nee tegen beleid, de ‘business’ of de baas. Hulde dus.
Ook hulde aan de naamloze marketeer. Zij of hij die volgende week kort na half drie, in een tijdsbestek van luttele uren dé grandioze ‘troonrede-inhaker’ bedenkt voor dat mooie Nederlandse merk. Zij die daar niet altijd de credits voor krijgen. Zij die ‘killing targets’ hebben en die content die er niet is tóch aan de man moeten brengen. ‘On, off en above the line’-collega’s: het kan jou ook overkomen! Roem ter lengte van een commercial en daarna gewoon weer jaren ploeteren. Daarom: ook hulde aan hen.
Hulde aan de woordvoerders. Need I say more. Zij die lastenverzwaringen als investeringen moeten verkopen. Zij die woordvoeringslijnen over grote olifanten in de hoek moeten maken. Zij die moeten toezien hoe hun politieke baas spindoctorend ten onder gaat. Een scheiding, een zomerflirt? ‘All the news that’s fit to print.’ 24/7. Op elk onderwerp. Altijd bereikbaar. De ‘corporate spokespeople’ kennen ook dit klappen van de zweep. Met dát verschil dat er op de Zuidas, aan het Amstel- of Maanplein een beurskoers in de lucht moet worden gehouden. Knappe staaltjes werk.
Hulde aan de ‘social media’-monitoorders en -strategen. Zij die na de Prinsjesdag App van vorig jaar, opnieuw ‘iets leuks met social media’ moeten bedenken voor hun bewindspersoon. Zij die dagelijks de ‘vind ik niet leuk’- en de #fail-blubber van de verwende burger mogen opdweilen. Net als de commerciële webcare-afdelingen van de klantbedrijven die dagelijks duizenden beroepschagrijnen over de vloer krijgen. En toch steeds maar maar :-) blijven. Hulde!
Hulde dus, aan álle collega’s, álle vakgenoten. Zij die vóór, op en na Prinsjesdag, het hele jaar door, als communicatieprofessional bij de overheid, in het bedrijfsleven, bij de bureaus of als zzp’er bezig zijn te bedenken, te vernieuwen en iedereen mee te krijgen. Zij die adviseren, luisteren en trainen, afremmen en opjagen. Zij die stimuleren en die een dagtaak hebben aan stroop smeren.
Maar vakgenoten, ik vrees dit nieuwe begrotingsjaar niet. Ik heb hoop. En die ontleen ik aan de koning.
Hulde aan de koning! Hij die laat zien dat je je reputatie vanaf ‘een beetje dom’ omhoog kunt managen, zolang je je maar niet laat regeren door de waan van de dag. Hij die zijn koningsvaart inclusief F-16 fly-over uitbesteedde aan eventbureaus en buitenproducenten. Hij die pr-bureaus liet invliegen en een leger designers en web-startups aan het werk zette om de inhuldigingsklus communicatief sober te klaren. Hij die als eerste vorst van dit land een koninklijke speechschrijver aanstelde. Hij die ons laat zien, vakgenoten: het is al lang tijd voor ons leiderschap!
Vandaar mijn oproep: wees zelfbewust, adviseer scherp en voer niet altijd klakkeloos uit wat bazen of opdrachtgevers vragen. Laat zien dat het communicatievak een specialisme is en dat uw expertise en creativiteit onontbeerlijk en onderscheidend zijn.
Inmiddels is Maryse Ducheine actief als adviseur, trainer en spreker over strategie, reputatie en crisis.
Onder anderen de volgende vakgenoten leveren een bijdrage aan deze serie: Ton Planken, Michiel Buitelaar, Rik Heijmen, Lot Keijzer, Ronald Pont, Reyn Jongenelen, Steven van Belleghem, Pieter Meijer, Ge Key, Polle de Maagt, Betteke van Ruler, Jaap van Ginneken, Wesley Terhaar en Ron van der Jagt.
Alle columns leest u de komende weken terug op Molblog.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid