Overslaan en naar de inhoud gaan

Analyse luistercijfers: Qmusic kijkt weer omhoog, 3FM blijft in zwaar weer

Volgens Vizeum moet 3FM serieus gaan denken over een switch van FM-frequentie naar NPO Radio 5.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De nieuwste luistercijfers zijn dinsdagochtend bekendgemaakt. Radio 538 blijft marktleider en weet zelfs nog wat te groeien, een zeer goede prestatie (terwijl Menno Koningsberger van Talpa Radio vorige maand nog veronderstelde dat de zender aan zijn max zat). De overall cijfers op de doelgroep 20-49 jaar en 10+ zijn al op deze site gepubliceerd. Wij willen kort inzoomen op een aantal specifieke zenders en doelgroepen.

related partner content for mobile comes here

Radio 10


Radio 10 groeit maar door en de champagne zal rijkelijk vloeien. Met name Somertijd scoort tussen 16.00-19.00 uur hele goede cijfers. De ochtendshow van Lex Gaarthuis (sinds 1 januari jl.) vertoont ook een duidelijke groei maar het zenderaandeel ligt nog wel ruim 3% lager in de ochtend dan in de middag. Maar met een groei in zenderaandeel in het ochtend drive time tijdvak van ruim 1,5% in een jaar tijd bij 25-59 jaar zal Radio 10 zeker blij zijn.

Radio 10 groeit maar door en de champagne zal rijkelijk vloeien. Met name Somertijd scoort tussen 16.00-19.00 uur hele goede cijfers. De ochtendshow van Lex Gaarthuis (sinds 1 januari jl.) vertoont ook een duidelijke groei maar het zenderaandeel ligt nog wel ruim 3% lager in de ochtend dan in de middag. Maar met een groei in zenderaandeel in het ochtend drive time tijdvak van ruim 1,5% in een jaar tijd bij 25-59 jaar zal Radio 10 zeker blij zijn.

Qmusic


Qmusic lijkt de weg omhoog weer gevonden te hebben met de tweede periode op rij met groei. Met name op 20-34 jaar is de stijging goed te noemen en gaat men van 17,1 naar 18 procent zenderaandeel. Dus met name in de groep waar men de grootste klap heeft gekregen, wint men nu ook het snelst weer luisteraars terug. Vergeleken met een jaar geleden is het zenderaandeel bij 20-34 jaar nog wel 2,6 procent lager, maar er zal weer wat vrolijker gekeken worden in het pand van Qmusic.

Alhoewel het ook nog wel wat zorgen moet baren dat het ochtendtijdvak 06.00-09.00 uur op werkdagen ten opzichte van de vorige meting wel gedaald is. Bij de volgende meting zijn er 2 maanden gegevens van de nieuwe ochtendshow beschikbaar en zal moeten blijken of ook Mattie en Ingmar weten te stijgen.


Alhoewel het ook nog wel wat zorgen moet baren dat het ochtendtijdvak 06.00-09.00 uur op werkdagen ten opzichte van de vorige meting wel gedaald is. Bij de volgende meting zijn er 2 maanden gegevens van de nieuwe ochtendshow beschikbaar en zal moeten blijken of ook Mattie en Ingmar weten te stijgen.

Alhoewel het ook nog wel wat zorgen moet baren dat het ochtendtijdvak 06.00-09.00 uur op werkdagen ten opzichte van de vorige meting wel gedaald is. Bij de volgende meting zijn er 2 maanden gegevens van de nieuwe ochtendshow beschikbaar en zal moeten blijken of ook Mattie en Ingmar weten te stijgen.

Radio Veronica


Het is nog te vroeg om conclusies te trekken over de effecten van de komst van Giel op deze zender, immers pas vanaf 1 oktober. De zender heeft overall verloren, maar op het eerste oog lijkt het ochtendtijdvak het in de laatste meting iets beter te doen dan de vorige maand bij de wat jongere doelgroep.

Het is nog te vroeg om conclusies te trekken over de effecten van de komst van Giel op deze zender, immers pas vanaf 1 oktober. De zender heeft overall verloren, maar op het eerste oog lijkt het ochtendtijdvak het in de laatste meting iets beter te doen dan de vorige maand bij de wat jongere doelgroep.

NPO 3FM


De zender blijft in zwaar weer. Eigenlijk is het enige positieve nieuws dat het zenderaandeel binnen de core doelgroep 18-34 jaar stabiel blijft ten opzichte van de vorige meting. Maar zo langzamerhand mag de NPO zich wel af gaan vragen of een switch van FM frequentie naar NPO Radio 5 geen optie is die serieus onderzocht moet worden, zeker gezien veranderend luistergedrag qua devices van jongeren.

De zender blijft in zwaar weer. Eigenlijk is het enige positieve nieuws dat het zenderaandeel binnen de core doelgroep 18-34 jaar stabiel blijft ten opzichte van de vorige meting. Maar zo langzamerhand mag de NPO zich wel af gaan vragen of een switch van FM frequentie naar NPO Radio 5 geen optie is die serieus onderzocht moet worden, zeker gezien veranderend luistergedrag qua devices van jongeren.

NPO Radio 2


Tot slot NPO Radio 2 en Stenders-gate; heeft het (inmiddels) tijdelijke vertrek van Rob Stenders een negatief effect op de luistercijfers? Het antwoord is kort: nee. De zender groeit in dit tijdvak gewoon stevig door en zelfs nog iets harder dan het zendergemiddelde gedurende de gehele dag, een beeld dat we de afgelopen maanden steeds zagen.

Tot slot NPO Radio 2 en Stenders-gate; heeft het (inmiddels) tijdelijke vertrek van Rob Stenders een negatief effect op de luistercijfers? Het antwoord is kort: nee. De zender groeit in dit tijdvak gewoon stevig door en zelfs nog iets harder dan het zendergemiddelde gedurende de gehele dag, een beeld dat we de afgelopen maanden steeds zagen.

Marloes Gaaf en Evert Bronkhorst, Vizeum Netherlands

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in