Overslaan en naar de inhoud gaan

Greenpeace grapt met fictief vastgoedkantoor dat inspeelt op stijgende zeespiegel

Fictief kantoor Orizon doet voorspellingen over vastgoed aan de kust.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Tijdens de klimaattop in Bonn kwam Greenpeace France met een wel heel bijzondere campagne om meer bewustwording te creëren rondom de opwarming van de aarde. Het fictieve vastgoedkantoor Orizon speculeert in deze campagne op de stijging van de zeespiegel, waardoor een heel nieuwe kustlijn ontstaat aan het einde van deze eeuw.

related partner content for mobile comes here

Door de nieuwe kustlijn zal vastgoed dat nu direct aan het water ligt verdwijnen. Panden die nu wat verderop het land in zijn gevestigd, zullen in 2100 direct aan het water liggen en daarom dan ook stijgen in waarde. Orizon speelt hierop in. Het kantoor raadt dan ook aan deze panden te kopen, omdat dit vastgoed over iets minder dan een eeuw flink in waarde is gestegen.

Met een speciale tool kunnen kustgebieden in België en Frankrijk worden geselecteerd om erachter te komen hoe de kustlijn er in 2100 uit zal zien. De gebruiker kan bij de instellingen de regio, oppervlakte en budget invoeren om de nieuwe kustlijn te kunnen zien en wat de nieuwe waarde zal worden van de panden in het geselecteerde gebied. De berekeningen worden gedaan op basis van topografische gegevens van Nasa en toekomstige scenario’s beschreven in een rapport van de VN, aldus Orizon.

Het nieuwsbericht over het fictieve kantoor Orizon werd bewust verspreid door newsmonkey. Deze website was ervan op de hoogte dat het hier om een humoristische campagne ging. Het bericht werd wel gebracht alsof het om een bestaand kantoor ging dat probeerde in te spelen op de opwarming van de aarde. Volgens het Belgische dagblad De Morgen trapte alleen de Nederlandse website Welingelichte Kringen in de grap van Greenpeace.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in