Verbod op reclame elektrische tandenborstels
Gillette had zelf het kort geding aangespannen tegen Philips. Beide fabrikanten claimen bepaalde eigenschappen voor hun producten waarvoor het bewijs ontbreekt. Die misleidende claims moeten zij voortaan achterwege laten in hun reclames, zo bepaalde de rechter. Bovendien moet zowel Philips als Gillette een rectificatie plaatsen in twee landelijke dagbladen. Daarin komt te staan dat consumenten die op grond van deze claims tot de aanschaf van de Philips- of Gillette-borstel zijn overgegaan, het product kosteloos kunnen retourneren en hun geld terugkrijgen.
In de gewraakte reclames claimt Philips dat zijn borstel beter en effectiever reinigt dan andere elektrische tandenborstels en dat de borstel reinigt door ´speeksel- en waterverplaatsing´. Gillette op zijn beurt stelt dat zijn borstel ´door de unieke pulserende 3D beweging zo grondig reinigt dat hij tandvleesproblemen voorkomt'. Philips en Gillette zijn er niet in geslaagd deze claims met bewijzen te onderbouwen, aldus het oordeel van de rechtbank.
Het vonnis werd geveld in een kort geding dat Gillette tegen zijn concurrent had aangespannen. Het was Gillette in het verkeerde keelgat geschoten dat Philips in een tv-commercial zijn borstelkop vergeleek met een borstelkop die leek op die van Oral-B. Beide bedrijven beraden zich nog op eventueel hoger beroep. Wat Philips betreft komt er ook een rectificatie. ´Het lijkt me echter verstandig dat we dit in samenspraak met Gillette gaan doen', meldt een Philips-woordvoerder (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid