Overslaan en naar de inhoud gaan

Verbod op reclame elektrische tandenborstels

De rechtbank in Utrecht heeft gisteren de reclames die Philips en Gillette maken voor hun elektrische tandenborstels, respectievelijk de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gillette had zelf het kort geding aangespannen tegen Philips. Beide fabrikanten claimen bepaalde eigenschappen voor hun producten waarvoor het bewijs ontbreekt. Die misleidende claims moeten zij voortaan achterwege laten in hun reclames, zo bepaalde de rechter. Bovendien moet zowel Philips als Gillette een rectificatie plaatsen in twee landelijke dagbladen. Daarin komt te staan dat consumenten die op grond van deze claims tot de aanschaf van de Philips- of Gillette-borstel zijn overgegaan, het product kosteloos kunnen retourneren en hun geld terugkrijgen.
In de gewraakte reclames claimt Philips dat zijn borstel beter en effectiever reinigt dan andere elektrische tandenborstels en dat de borstel reinigt door ´speeksel- en waterverplaatsing´. Gillette op zijn beurt stelt dat zijn borstel ´door de unieke pulserende 3D beweging zo grondig reinigt dat hij tandvleesproblemen voorkomt'. Philips en Gillette zijn er niet in geslaagd deze claims met bewijzen te onderbouwen, aldus het oordeel van de rechtbank.

related partner content for mobile comes here

Het vonnis werd geveld in een kort geding dat Gillette tegen zijn concurrent had aangespannen. Het was Gillette in het verkeerde keelgat geschoten dat Philips in een tv-commercial zijn borstelkop vergeleek met een borstelkop die leek op die van Oral-B. Beide bedrijven beraden zich nog op eventueel hoger beroep. Wat Philips betreft komt er ook een rectificatie. ´Het lijkt me echter verstandig dat we dit in samenspraak met Gillette gaan doen', meldt een Philips-woordvoerder (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in