SoDA-Onderzoek: Marketeers zetten in 2011 hun geld op social media
The Society of Digital Agencies (SoDA), waartoe ook Achtung! behoort, ondervraagt jaarlijks marketers over hun digitale plannen. Zo ook dit jaar: in de derde Digital Marketing Outlook (DMO) wil 69 procent van de respondenten investeren in sociale netwerken en applicaties. 43 procent is van plan om de investeringen in traditionele media terug te schroeven, en 61 procent wil meer investeren in earned media. Daarnaast hopen de respondenten in 2011 een paar social media marketingexperts als collega te verwelkomen.
600 marketeers deden mee aan het onderzoek. De onderzoekers komen tot de volgende conclusies:
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaMarketeers zijn van plan om in 2011 te investeren in gemiddeld 5,5 digitale technologieën/tools. Met name in social networks/applicaties, brand experiences en digitale infrastructuur. Men hecht minder aan het bereiken van bloggers, en games.
De voornaamste reden waarom de marketeer zijn investeringen aanpast: veranderend consumentengedrag.
Eigen site eerst
95 procent van de respondenten is van plan een vorm van social media in te zetten in 2011. Maar de meeste marketeers focussen daarbij toch nog op de eigen site, alhoewel Facebook vlak daarna komt.
Marketeers, maar vooral ook bureaus, schroeven de investeringen in earned media op, ten koste van de traditionele mediavormen.
Meten
Marketeers zetten verschillende metrics in om de performance te meten, maar meten met name op branding en product awareness, lead generation en web analytics.
Marketeers halen hun insights vooral van de interne intelligence-afdeling. Weblogs groeien echter qua invloed, vooral bij de bureaus.
Als het gaat om trends laten marketeers zich vooral informeren door vakpublicaties en marketingblogs. Het eigen netwerk volgt op een derde plek, en het digitale marketingbureau moet het doen met een magere zesde plek.
Het hele onderzoek (199 pagina's) is hier na te lezen:
Society of Digital Agencies (SoDA) 2011 Digital Marketing Outlook View more documents from Society of Digital Agencies.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid