Forse bezuinigingen op campagnes Provinciale Statenverkiezingen


Dat blijkt uit een rondgang die het ANP deed langs de provincies. De campagnes gingen afgelopen week van start. In totaal geven de provincies dit jaar bijna 1,9 miljoen euro uit aan de campagnes die als belangrijkste doel hebben bekendheid te geven aan de verkiezingen op 2 maart. Met de campagnes hopen provincies de opkomst te verhogen. Vier jaar geleden werd nog ruim 3,4 miljoen euro gespendeerd aan campagnes voor de provinciale verkiezingen.
De provincie Zuid-Holland bezuinigde het meest. Die trok in 2007 nog ruim een half miljoen euro uit, nu is dat ongeveer 60.000 euro. 'Provinciale Staten hebben vanwege de economische situatie ervoor gekozen het heel sober te doen. Ook speelt een rol dat het nu een korte campagne is. De vorige keer begonnen we veel eerder met een campagne om meer bekendheid te geven aan de provincie zelf', meldt een woordvoerster.
Ook Gelderland sneed fors. Het budget daalde van 675.000 euro naar 250.000 euro. Een provinciewoordvoerder meldt dat Gelderland nu alleen 'het hoogst noodzakelijke' heeft gedaan. In Noord-Brabant wordt ruim 100.000 euro uitgegeven, ongeveer de helft van vier jaar geleden. 'Vier jaar geleden zijn we er achter gekomen dat een korte campagne weinig zoden aan de dijk zet. Bovendien is de politiek nu een hot item, daar kan een campagne nooit bovenop', stelt een woordvoerster.
De campagnes bestaan in de meeste provincies uit het meedoen aan stemwijzer.nl, kieskompas.nl, wiekiesjij.nl, een eigen verkiezingswebsite, een open dag en het organiseren van de uitslagenavond op 2 maart.
Bron: ANP.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid