Overslaan en naar de inhoud gaan

Shell: Geen commentaar

De Nederlands-Britse oliemaatschappij Shell heeft gisteren de rechtszaak over de dood van Ken Saro-Wiwa de Nigeriaanse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat staat zo haaks op de
filosofie die Shell tijdenlang omarmde maar waarvan zij, onder druk van de aandeelhouders, inmiddels weer afscheid heeft genomen. Persoonlijk vind ik dat erg jammer en vooral kortzichtig.

related partner content for mobile comes here

Met de terugkerende invloed van de aandeelhouders is het ‘mensbeeld’ in de Shell communicatie blijkbaar ook drastisch veranderd.
Dit laat zich nog het beste herkennen in de huidige Milage TVcommercial van de koninklijke oliepakken.
Daarvan begint de voice over met: ‘Wij begrijpen best dat het moeilijk is uw auto te laten staan…’

Maar ik hoor nu ook de maatschappijvisie erachter:
‘Wij weten dat u moeilijk bent te veranderen.
En dat u als mens nu eenmaal geneigd bent tot het slechte.
Daarom maken wij nu een nieuwe benzine die iets langer mee gaat.
Dan is die groene lobby ook even stil.
Kunt u met een gerust hart doorkarren.
En graaien wij lekkere winst...’

Mocht er ooit in de toekomst een proces komen, waaruit blijkt dat Shell moedwillig het CO2 gehalte heeft opgejaagd, dan zijn we weer vele aandeelhoudersvergaderingen verder.
En ook dan is er altijd wel een rechter te vinden bij wie de schuld is af te kopen.

Ik hoop dat grootaandeelhoudster Beatrix vandaag persoonlijk ingrijpt. En de heren grabbelaars persoonlijk op hun knieën dwingt voor een publiekelijk excuus.
Want je mag dan misschien een ‘slecht’ mensbeeld hebben. Of zelfs een louter winstgedreven bedrijf zijn. (Niks mis mee.) Maar de dood van mensen kan je niet zonder commentaar afkopen. Nu niet. Nooit niet.
En zo overwint uiteindelijk toch het goede.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in