Overslaan en naar de inhoud gaan

Koen Verhagen verlaat .bone

Koen Verhagen, mede-oprichter en creatief directeur van .bone, heeft besloten het Utrechtse online communicatiebureau te verlaten. Hij gaat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

, mede-oprichter en creatief directeur van , heeft besloten het Utrechtse online communicatiebureau te verlaten. Hij gaat verder als zelfstandig creatief strateeg.

related partner content for mobile comes here

Zo schrijft hij in een mail: 'Na tien prachtige jaren heb ik besloten om .bone te verlaten en autonoom op een breder creatief vlak te gaan opereren als creatief strateeg. Naast het bedenken van eenvoudige oplossingen voor communicatieproblemen, ga ik me, pro-actief of in opdracht, ook richten op het ontwikkelen van innovatieve formats, producten en diensten. Rens Plandsoen en Joost van Liemt staan er garant voor dat .bone ook in de toekomst mee zal blijven draaien in de top van de interactieve communicatiebranche.'

Tijdschrift voor Marketing interviewde Verhagen in april van dit jaar, voor een rondvraag over trends in mediastrategie. Hieronder de tekst:

Wat zijn trends op het gebied van mediastrategie en wat voor gevolgen hebben media-innovaties voor adverteerders en bureaus?

Verhagen: ‘Resultaat staat weer voorop. En een goed resultaat bereik je alleen door effectieve creativiteit. Niet kiezen voor kwantiteit, dat heeft zijn tijd gehad. Vooral nu de budgetten onder druk staan, moet kwaliteit het weer winnen van kwantiteit. Daar ben ik van overtuigd. Het gaat erom de kern van je merk te verbinden met de relevantie voor een kleinere doelgroep, ultiem het individu. Durven kiezen voor een doelgroep van 200 duizend personen, die je aanspreekt, waarvoor je propositie echt meerwaarde biedt, in plaats van twee miljoen mensen tegen je in het harnes te jagen omdat ze nu eenmaal niet zitten te wachten op het schijnvoordeel dat je ze biedt. Je moet een hockeyspeler geen voetbal proberen te verkopen door hem 20 keer dezelfde boodschap “koop een voetbal” voor te schotelen.'

'De afgelopen decennia heeft de “GRP Wehrmacht” consumenten weerloos gebombardeerd met ontelbare contactmomenten. Maar een contactmoment is alleen maar een irritatiemoment als de boodschap niet relevant is en er niet vanuit de ontvanger wordt gedacht. Daardoor zijn we nu blij als een consument tijdens een paneltest een uiting met een vijfje beoordeelt. De mediawereld is verwend door de grote budgetten, kiest voor overkill, maar mist de finesse. Ook online zie je dat terug in de vorm van display spam. Neem een willekeurig online mediaplan en wat zie je daar? De term ROS. Run Of Site, oftewel “God zegene de greep, we hebben geen flauw idee, maar het is in ieder geval niet duur”. ROS is alleen maar een afkorting voor “het budget er doorheen ROS’sen”. Er wordt nog steeds te veel gedacht vanuit één keer een miljoen. Het draait echter om een miljoen keer één. En dat is wel de essentie!'

‘De lijnen van media naar creatie moeten anders. Het moeten de lijnen van creatie naar media worden. Korter, veel korter en de werkwijze moet anders. Media moeten gaan bewijzen dat ook zij creatief kunnen denken in plaats van alleen maar goedkoop in te kopen en door de consument te irriteren de hele branche ten grave te dragen. Tot die tijd moet het creatieve idee leidend zijn en moeten media het creatieve idee gaan aanvullen. Op dit moment is dat andersom: creatie vult de ingekochte media op.'

‘Ik heb een enorme liefde voor het vak, maar zelfs ik vind reclame meestal ongelooflijk irritant. Philips kocht alle reclamebokken op om ervoor te zorgen dat mensen een hele aflevering van een serie konden bekijken. In één keer, zonder onderbreking. Dat zijn de oplossingen waar we naar toe moeten. Reclame moet weer gaan inspireren.'

‘Innovatie? Augmented reality is de ontbrekende stap tussen print, schap, outdoor, online en mobile. Dat is de revolutie en we moeten nu zoeken naar oplossingen hoe we dat relevant kunnen krijgen voor consument en adverteerder.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in