Overslaan en naar de inhoud gaan

Persgroep deelt dreun uit aan concurrentie

Wat nou dalende oplagen? De oplage van de landelijke titels van De Persgroep stijgt met maar liefst 4,3 procent.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een uitzonderlijk goed resultaat in een tijd waar print vooral wordt geassocieerd met kommer en kwel: de landelijke titels van De Persgroep, AD, De Volkskrant en Trouw, stijgen in het tweede kwartaal van 2013 samen met bijna 32 duizend exemplaren: + 4,3 procent (afgezet tegen dezelfde periode het jaar ervoor). Het Parool groeide ook ietsje: van 58 naar 59 duizend stuks (+1,3 procent).

related partner content for mobile comes here

Persgroep on top
De oplage van De Volkskrant steeg met 11 duizend stuks (+4,2 procent). De groei zat volledig in digitale replica’s. De papieren oplage bleef gelijk. De opgetelde oplage van De Volkskrant bedraagt nu 279 duizend. Trouw steeg zelfs met 10,4 procent in oplage. Dat schiet daarmee door de 100 duizend om uit te komen op 101 duizend. Ook hier zat de groei (bijna) volledig in digitale replica’s (plus 9 duizend stuks). Het AD ging van 381 naar 392 duizend exemplaren. De krant compenseerde een verlies in de papieren oplage (- 11 duizend) ruimschoots met de groei in digitale replica’s: plus 22 duizend stuks.

NRC Media: - 1,1 procent
De titels van NRC Media stijgen beiden ook sterk in de oplage van de digitale replica’s. Maar alles bij elkaar opgeteld en afgetrokken noteert de uitgeverij toch een min van 1,1 procent. Die wordt veroorzaakt door de toch forse dalingen op papier van zowel NRC Handelsblad (14 duizend in de min) als NRC.Next (minus 10 duizend). Die dalingen worden net niet goed gemaakt door de stijging op digitaal (11 duizend voor het Handelsblad en 10 duizend voor Next). De totalen van beide titels zitten in het tweede kwartaal van dit jaar op 204 duizend en 71 duizend.

Telegraaf: diep rode cijfers
De oplageval van De Telegraaf is nog niet gebroken. Het verliest meer oplage dan alle andere landelijke dagbladen bij elkaar opgeteld: 46 duizend stuks. Hiermee daalt de krant van 526 naar 479 duizend exemplaren. Een lichtpuntje is dat de oplage van digitale replica’s heel voorzichtig begint te stijgen. Het eerste kwartaal van dit jaar waren het er drie duizend, het tweede kwartaal zijn het er vier duizend. (Vorig jaar telde Hoi nog geen digitale replica’s van De Telegraaf.) Interim-directeur Van Steijn heeft onlangs aangekondigd fors geld te zetten achter de werving van nieuwe abonnees. Die efforts zijn mogelijk terug te zien in de cijfers van het vierde kwartaal.

FD
De restyling en bijbehorende wervingscampagne van het Financieele Dagblad (FD) in maart, is terug te zien in de cijfers van het tweede kwartaal. Het verkocht ruim 2 duizend exemplaren meer. Papieren exemplaren wel te verstaan. De oplage in digitale replica’s daalde met ruim een half duizend. Een opmerkelijke beweging, omdat het FD één van de meer innovatieve nieuwsmerken is en de ontwikkeling hiervoor steeds precies andersom was. Het levert al met een stijging van 60 naar 62 duizend exemplaren op: +3 procent.

RD en ND
De landelijke dagbladen met een uitgesproken Christelijk signatuur, Reformatorisch Dagblad en Nederlands Dagblad, daalden beiden licht. Het RD ging van 53 naar 52 duizend (-1,2 procent). Het ND daalde van 27 naar 26 duizend stuks (-2,4 procent).

Regionale dagbladen
De oplage van alle regionale dagbladen samen, daalden met 4,4 procent. Er werden in het tweede kwartaal van 2013 bijna 1,3 miljoen exemplaren verspreid (betaalde en gerichte oplage). Een jaar eerder waren er dat 60 duizend meer.

De titels van Wegener springen er stelselmatig minder goed uit dan de regionale dagbladen van andere uitgevers. De gemiddelde daling bij Wegener is 5,8 procent. Vorig jaar ging het nog om 690 duizend exemplaren, het tweede kwartaal dit jaar om 649 duizdend.

Bezem door gratis
Nu alle gratis dagbladen onder één dak zitten bij TMG, is de oplage sterk naar beneden bijgesteld. Spits, Metro en Almere Vandaag samen, gaan terug van 982 naar 766 duizend exemplaren (-22 procent). Dat zijn 216 duizend exemplaren minder. Vooral Metro moet inleveren (129 duizend). Spits daalt met 90 duizend. Almere Vandaag mag iets stijgen: plus 3 duizend exemplaren.

Bron: Hoi

Later meer uitgebreide verslaggeving naar aanleiding van de rapportage van de Hoi-cijfers van het tweede kwartaal van dit jaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in