Overslaan en naar de inhoud gaan

mCommerce naar 1,5 miljard euro in 2015

Nederlanders besteden gemiddeld drie en een half uur per dag aan het surfen op internet vanaf hun computer; twee uur vanaf hun smartphones…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Naast het checken van e-mail, is online winkelen tegenwoordig dé online activiteit die alle generatie Nederlanders met elkaar verbindt. 68% van de ondervraagden tussen de 18 en 54 jaar heeft in 2012 wel iets op internet gekocht. Hieruit blijkt dat de groei in het online shoppen nog altijd doorzet. De e-commerce markt zal naar verwachting stijgen van bijna 10 miljard tot 13 miljard euro in 2015. De grootste groei zal liggen bij de online verkoop van voedsel en drank, maar daarvoor moet de consument nog wel de omslag maken naar online boodschappen doen: momenteel zijn vervoersbewijzen zoals vliegtickets de meest voorkomende online aankoop.

related partner content for mobile comes here

mCommerce
De m-commerce voorspelling toont een belangrijke groei: van 0,5 miljard nu tot bijna € 1,5 miljard euro in 2015, waarbij jaarlijks een steeds sterkere groei valt waar te nemen. M-commerce is een groeiende subsector van e-commerce en omvat de aankopen die gedaan worden via mobiel of tablet. De tablet wordt over het algemeen aangenamer bevonden voor online aankopen, omdat smartphones toch vaak een te kleine schermgrootte hebben. Bijna één derde van de Nederlandse consumenten doet aan grensoverschrijdend winkelen. Zij bezoeken de buitenlandse websites voornamelijk vanwege een bredere of andere selectie producten en concurrerende prijsstelling.

68% van de Nederlandse consumenten heeft in 2012 wel eens online gewinkeld.Genoemde redenen voor deze omslag naar online winkelen zijn: online winkelen is handiger en gemakkelijker (37%), producten voor lagere prijzen (12%) en dat specifieke aankopen alleen online kunnen worden gedaan, zoals bijvoorbeeld sommige reizen (10%). Op dit moment heeft de reisbranche het grootste aandeel op de online markt. De groei ligt daarentegen juist ligt bij ‘eten en drinken’. De weinige Nederlandse consumenten die online winkelen (nog) vermijden, verklaren hun gedrag door te zeggen dat ze liever ‘in-store’ winkelen (72%), dat ze liever niet op hun bestelling willen wachten (38%), bang zijn voor extra kosten (15%) of ze vertrouwen het doen van online betalingen niet (13%). De desktop staat nog steeds op de eerste plaats als het gaat om hoe er op internet wordt gesurft. Maar meer dan de helft van de Nederlandse consumenten zegt ook in het afgelopen jaar een ander apparaat te hebben gebruikt om mee te internetten: 58% met een smartphone, 65% met een tablet.

Tablet
Checken van E-mail (90%), bankzaken (72%) en online winkelen (57%) worden het meest gedaan vanaf de vaste computer. Online winkelen wordt, na de vaste computer (57%), het meest gedaan met de tablet (18%). De tablet wordt het meest gebruikt voor het lezen van het nieuws (54%) of e-mails (51%), voor entertainment (live streaming 35% en podcasts luisteren 22%) en winkelen (18%).

Smartphone
De smartphone is juist weer favoriet voor sociale netwerken (54%), het checken van de sport uitslagen (27%) en instant messaging (27%). Het is duidelijk dat de smartphone een individualistischer apparaat is, waarmee het sociale en persoonlijke leven wordt georganiseerd. De smartphone kan worden beschouwd als een uitbreiding van de persoon zelf terwijl de desktop er is voor het beheren van zaken van de hele familie.

Onderzoeksmethode In opdracht van PayPal deed IPSOS onderzoek naar het online gedrag van Nederlandse mannen en vrouwen. Het onderzoek vond plaats in maart 2013 onder 799 deelnemers vanaf 18 jaar. De deelnemers aan het onderzoek waren representatief voor de Nederlandse bevolking.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in